Scenariusz lekcji

Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak definiuje się pojemność elektryczną kondensatora?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;

VII. Elektrostatyka. Uczeń:
11) posługuje się pojęciem pojemności kondensatora i jej jednostką; posługuje się zależnością pojemności kondensatora płaskiego od jego wymiarów; oblicza energię zmagazynowaną w kondensatorze.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. objaśnia, jak w sposób ogólny definiuje się pojemność kondensatora,

  2. objaśnia, jak wyznaczyć pojemność kondensatora płaskiego,

  3. objaśnia, jak wyznaczyć pojemność kondensatora kulistego,

  4. objaśnia, jak wyznaczyć pojemność kondensatora walcowego,

  5. konstruuje butelkę lejdejską.

Strategie i metody nauczania:

blended‑learning - nauczanie hybrydowe

Formy zajęć:

Film samouczek, praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

- komputer dla każdego ucznia,
- kalkulator,
- długopis.

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań:
- czym jest różnica potencjałów elektryczny?
- czym jest kondensator płaski?
- czym jest pojemność elektryczna?
- czy uczniowie potrafią podać jednostkę pojemności elektrycznej?

Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzą z elektrostatyki. Uczniowie czytają i omawiają wstęp.

Faza realizacyjna:

- Uczniowie samodzielnie czytają tekst.
- Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi.
- Uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania.

Faza podsumowująca:

- Uczniowie dzielą się na 4 grupy.
- Uczniowie w grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia 2 zadania „na forum klasy”.
- Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego.
- Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

- Uczniowie oglądają film samouczek – samodzielnie budują butelkę lejdejską.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film samouczek może być wykorzystane przed lekcją jako wprowadzenie do niej lub w czasie lekcji.