Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Diagramy procentowe
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia dane za pomocą diagramu procentowego
analizuje i interpretuje dane zamieszczone na diagramie procentowym
operuje informacjami przedstawionymi w formie diagramu, tabeli, tekstu
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
karawana
gwiazda porządkująca
los szczęścia
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
kartony, mazaki
losy z imionami uczniów
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą karawany (czyli kolejno jeden za drugim w rzędach, w jakich siedzą w ławkach) przypominają uzyskane już informacje na temat procentów. Przy czym nie wolno powielać informacji. Procedura trwa, aż „karawana” dojedzie do celu (czyli do momentu aż wiadomości uczniów wyczerpią się).
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w małych grupach. Zapoznają się z materiałem zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj” i materiałem zawartym w animacji.
Na podstawie uzyskanych informacji, tworzą „gwiazdę porządkującą”, na krótszych ramionach której zapisują kolejne kroki algorytmu tworzenia diagramu procentowego. Na dłuższych ramionach zapisują inne, przydatne pozyskane informacje.Grupy prezentują swoje gwiazdy, wspólnie wybierają najlepszą z nich i ewentualnie dopisują swoje pomysły na jej ramionach.
Jeden z uczniów losuje 4 kartki z imionami uczniów, którzy na forum klasy rozwiązują wybrane przez siebie ćwiczenia interaktywne i dokonują samooceny własnej pracy.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.
Praca domowa:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie w domu wykonali ćwiczenia, których nie rozwiązali na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Procent i promilProcent i promil
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać również w tematach poświęconych statystyce opisowej.