Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: Chemia
Temat: Rzędowość amin
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XVIII. Związki organiczne zawierające azot. Uczeń:
1) opisuje budowę amin; wskazuje wzory amin pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wskazuje różnice w budowie amin I-, II- oraz III‑rzędowych;
rysuje wzory amin I-, II- oraz III‑rzędowych.
Strategia nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
modelowanie;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
modele kulkowo‑pręcikowe;
tablica interaktywna/tablica i kreda;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Dlaczego wprowadzono rzędowość amin? Z czym ona jest związana?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się wyjaśnić pojęcie rzędowości.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje modele kulkowo‑pręcikowe. Uczniowie w grupach mają za zadanie zbudować cząsteczkę amoniaku, a następnie wspólnie określają typ hybrydyzacji, jakiej uległy orbitale walencyjne azotu oraz wskazują kształt cząsteczki, a także określają, czy cząsteczka amoniaku ma budowę płaską, czy przestrzenną.
Uczniowie losują karteczkę z wzorem i nazwą aminy (patrz materiały pomocnicze), a następnie budują jej wzór przestrzenny z wykorzystaniem modelu kulkowo‑pręcikowego. Jednocześnie konstruują również grupy węglowodorowe. Następnie w modelu aminy podstawiają atomy wodoru grupami węglowodorowymi. Jeżeli grupa skończy zadanie wcześniej, może zbudować model kolejnej wybranej przez siebie aminy. Uczniowie mogą korzystać z e‑materiału.
Uczniowie rysują wzory strukturalne poszczególnych amin w zeszytach oraz zapisują ich nazwy.
Uczniowie wspólnie wskazują analogię między budową amoniaku a poszczególnych amin.
Uczniowie analizują grafikę interaktywną, zawartą w e‑materiale i odpowiadają na zawarte w multimedium pytania.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jak zdefiniujesz aminy? Co to jest rzędowość amin? Ilu rzędowe mamy aminy?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Czego dziś się nauczyłem/łam...
Co było dla mnie łatwe...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana podczas przygotowania się do zajęć czy sprawdzianu oraz może być wykorzystana przez uczniów nieobecnych na lekcji w celu uzupełnienia swoich braków.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje karteczki z zapisanymi nazwami (zwyczajowymi oraz systematycznymi) oraz wzorami półstrukturalnymi (lub kreskowymi) amin alifatycznych i aromatycznych o różnej rzędowości (jedna amina - wzór i nazwa - na jednej karteczce), które następnie będą losowane przez uczniów w trakcie lekcji (jedna karteczka na grupę). Przykład w załączniku:
2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak zdefiniujesz aminy?
Co to jest rzędowość amin?
Jaką rzędowość mogą wykazywać aminy?