Scenariusz zajęć

Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: Chemia

Temat: Rzędowość amin

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XVIII. Związki organiczne zawierające azot. Uczeń:

1) opisuje budowę amin; wskazuje wzory amin pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wskazuje różnice w budowie amin I-, II- oraz III‑rzędowych;

  • rysuje wzory amin I-, II- oraz III‑rzędowych.

Strategia nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • modelowanie;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • modele kulkowo‑pręcikowe;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Dlaczego wprowadzono rzędowość amin? Z czym ona jest związana?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się wyjaśnić pojęcie rzędowości.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje modele kulkowo‑pręcikowe. Uczniowie w grupach mają za zadanie zbudować cząsteczkę amoniaku, a następnie wspólnie określają typ hybrydyzacji, jakiej uległy orbitale walencyjne azotu oraz wskazują kształt cząsteczki, a także określają, czy cząsteczka amoniaku ma budowę płaską, czy przestrzenną.

  2. Uczniowie losują karteczkę z wzorem i nazwą aminy (patrz materiały pomocnicze), a następnie budują jej wzór przestrzenny z wykorzystaniem modelu kulkowo‑pręcikowego. Jednocześnie konstruują również grupy węglowodorowe. Następnie w modelu aminy podstawiają atomy wodoru grupami węglowodorowymi. Jeżeli grupa skończy zadanie wcześniej, może zbudować model kolejnej wybranej przez siebie aminy. Uczniowie mogą korzystać z e‑materiału.

  3. Uczniowie rysują wzory strukturalne poszczególnych amin w zeszytach oraz zapisują ich nazwy.

  4. Uczniowie wspólnie wskazują analogię między budową amoniaku a poszczególnych amin.

  5. Uczniowie analizują grafikę interaktywną, zawartą w e‑materiale i odpowiadają na zawarte w multimedium pytania.

  6. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jak zdefiniujesz aminy? Co to jest rzędowość amin? Ilu rzędowe mamy aminy?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Czego dziś się nauczyłem/łam...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grafika interaktywna może być wykorzystana podczas przygotowania się do zajęć czy sprawdzianu oraz może być wykorzystana przez uczniów nieobecnych na lekcji w celu uzupełnienia swoich braków.

Materiały pomocnicze:

  1. Nauczyciel przygotowuje karteczki z zapisanymi nazwami (zwyczajowymi oraz systematycznymi) oraz wzorami półstrukturalnymi (lub kreskowymi) amin alifatycznych i aromatycznych o różnej rzędowości (jedna amina - wzór i nazwa -  na jednej karteczce), które następnie będą losowane przez uczniów w trakcie lekcji (jedna karteczka na grupę). Przykład w załączniku:

RW81GVZ1ltxGt

Plik PDF o rozmiarze 81.74 KB w języku polskim

2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jak zdefiniujesz aminy?

  • Co to jest rzędowość amin?

  • Jaką rzędowość mogą wykazywać aminy?