Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Dwudziestolecie międzywojenne – powtórzenie wiadomości. Część 3
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele lekcji. Uczeń:
utrwala wiadomości dotyczące dwudziestolecia międzywojennego,
omawia dwa utwory prozatorskie wydane w okresie dwudziestolecia międzywojennego – Przedwiośnie Stefana Żeromskiego i Granicę Zofii Nałkowskiej.
opisuje wpływ zastosowania różnych rodzajów narracji na fabułę Przedwiośnia Stefana Żeromskiego,
wskazuje, jaką funkcję w Granicy Zofii Nałkowskiej pełni inwersja czasowa,
wyjaśnia metaforyczne znaczenie tytułów Przedwiośnie i Granica.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
metoda stolików eksperckich.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Dwudziestolecie międzywojenne – powtórzenie wiadomości. Część 3”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Prowadzący zapowiada, że uczniowie będą pracowali w grupach, wykorzystując metodę stolików eksperckich.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel pyta, co uczniowie pamiętają z treści obu lektur: Przedwiośnia i Granicy. Uczniowie rozmawiają swobodnie, przypominając sobie fabuły powieści.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dzielą się na 3 grupy, każda z nich stanowi forum ekspertów (stolik ekspertów). W każdym z zespołów uczniowie analizują polecenie 1 z sekcji „Prezentacja multimedialna” w odniesieniu do innego bohatera Przedwiośnia: Szymona Gajowca, Antoniego Lulka i Seweryna Baryki. Następnie z każdej grupy jedna osoba przechodzi do grupy sąsiedniej i przedstawia ustalenia dokonane we własnym zespole. W ten sposób grupy uczą się od siebie nawzajem. W podsumowaniu tej części pracy uczniowie formułują wspólne wnioski, które notują w zeszytach. Pomocne może być przy tym polecenie 2 z tej sekcji: Jaki wpływ na światopogląd Cezarego Baryki mogły mieć te postacie? Zapisz swoje przemyślenia.
W ten sam sposób wszystkie grupy opracowują polecenie 3: Wyjaśnij, jakie znaczenie dla fabuły miał zabieg zastosowania przez Żeromskiego różnych rodzajów narracji w każdej z wymienionych części; gr. 1: narrator wszechwiedzący, gr. 2: narracja z punktu widzenia bohatera, gr. 3: narracja polifoniczna. Po upływie ustalonego czasu uczniowie przedstawiają wnioski z kolejnego etapu pracy.
Grupy rozdzielają się i uczniowie przechodzą do samodzielnej pracy z drugim multimedium. Wykonują polecenie 1 związane z mapą myśli: Jakie wątki fabuły mogą przedstawiać tytułową Granicę jako granicę moralną lub psychologiczną? Odpowiedz, uzupełniając przykładami mapę myśli.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie 2 z sekcji „Mapa myśli”.
Materiały pomocnicze:
Polonista w szkole, pod red. A. Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Piotr Kuncewicz, Agonia i nadzieja. Literatura polska od 1918, Warszawa 1993.
Ryszard Handke, Alfabet kultury w lekturze tekstu literackiego, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.