Dla nauczyciela
Autor: Marcin Sawicki
Przedmiot: historia
Temat lekcji: Noc listopadowa i początek powstania listopadowego.
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
zakres podstawowy:
XXXI. Ziemie polskie i ich mieszkańcy w latach 1815–1848.
Uczeń:
1) charakteryzuje sytuację polityczną, społeczno‑gospodarczą i kulturową Królestwa Polskiego, ziem zabranych, zaboru pruskiego i austriackiego;
2) wyjaśnia genezę powstania listopadowego i opisuje jego następstwa;
3) opisuje działania władz powstańczych, charakter toczonych walk oraz międzynarodową reakcję na powstanie.
poziom rozszerzony:
Uczeń:
1) charakteryzuje ruch spiskowy na ziemiach polskich;
2) prezentuje oceny polskiej historiografii dotyczące powstania listopadowego i roli jego przywódców.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, dlaczego o inicjatorach powstania listopadowego mówiło się, że „myśleli sercem”, oraz wskazuje błędy w planach powstańczych;
wymienia powody i wartości, dla których niektórzy Polacy wzięli udział w powstaniu, podczas gdy inny woleli się trzymać od niego z daleka;
wyjaśnia, jak to się stało, że pomimo serii pomyłek spiskowcom udało się uwolnić Warszawę.
Metody i techniki nauczania:
drzewo decyzyjne,
praca z materiałem multimedialnym,
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
multimedium wraz z ćwiczeniami,
tablica, pisak, komputer,
wydrukowane schematy drzewa decyzyjnego.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Przed lekcją uczniowie zapoznają się z tekstem wprowadzającym do lekcji.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat lekcji, wspólnie z uczniami ustala cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Rekapitulacja wtórna. Uczniowie przypominają, w jakich okolicznościach doszło do powstania Królestwa Polskiego. Dlaczego Polacy rozczarowali się carskimi rządami w Królestwie?
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań powinno rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Uczniowie spacerują po klasie i na umówiony dźwięk znajdują kogoś do pary, następnie zadają pytania sformułowane podczas czytania tekstu i na nie odpowiadają.
Nauczyciel zapowiada, że uczniowie będą pracowali, wykorzystując metodę drzewa decyzyjnego. Podaje uczniom sytuację wymagającą podjęcia decyzji: Car i jego współpracownicy notorycznie łamią swobody konstytucyjne. Jak skłonić lub nawet zmusić cara do przestrzegania zasad ustawy zasadniczej? Uczniowie w grupach starają się znaleźć możliwe rozwiązania, wykorzystując schemat drzewa decyzyjnego. Poszczególne grupy wcielają się w role członków Sprzysiężenia P. Wysockiego, polskich arystokratów – konserwatystów, bogatej szlachty – liberałów, bogatych mieszczan z Warszawy. Nauczyciel określa czas na przygotowanie drzew decyzyjnych.
Po ustalonym czasie przedstawiciele poszczególnych grup prezentują na forum klasy wyniki pracy. Porównanie efektów drzew decyzyjnych. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Skąd wynikają różnice dotyczące decyzji? Uczniowie dyskutują, jedna osoba może zapisywać wnioski na tablicy.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z animacją, a następnie wykonują polecenia do niej załączone.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia celem podsumowania lekcji i powtórzenia materiału.
Na zakończenie nauczyciel ocenia pracę wylosowanej grupy.
Praca domowa:
Jak oceniasz zasadność wybuchu powstania listopadowego? Przygotuj krótką notatkę, w której uzasadnisz swoje zdanie.
Materiały pomocnicze:
A. Chwalba, Historia Polski 1795–1918, Kraków 1987.
H. Kocój, Od Konstytucji 3 maja i insurekcji kościuszkowskiej do powstania listopadowego, t. 2, Oświęcim 2017.
Głęboka noc listopadowa, Polityka.pl.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z animacją, podjąć własne decyzje, a w trakcie zajęć uzasadniać swoje stanowisko.