Autor: Marcin Sawicki

Przedmiot: historia

Temat: Pistolet i gałązka oliwna. Jasir Arafat i Organizacja Wyzwolenia Palestyny

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

zakres rozszerzony

LII. Dekolonizacja, integracja i nowe konflikty.

Uczeń:

1) opisuje przebieg i specyfikę konfliktów w Wietnamie oraz wojen arabsko‑izraelskich i ocenia ich skutki.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • ocenia działalność Jasira Arafata i OWP;

  • omawia główne etapy działalności OWP pod przywództwem Arafata;

  • wskazuje przyczyny nagrodzenia Arafata Pokojową Nagrodą Nobla.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • praca z uczniem zdolnym,

  • elementy dramy.

Formy zajęć:

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją:

Nauczyciel przydziela uczniom zdolnym (lub ochotnikom) tematy prezentacji:

  1. Powstanie i działalność OWP do końca lat 70. XX w.

  2. Jasir Arafat a proces pokojowy na Bliskim Wschodzie.

Nauczyciel udziela uczniom wskazówek bibliograficznych i merytorycznych oraz konsultuje z nimi koncepcję pracy.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy i przybliża uczniom temat i cele lekcji.

  2. Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Uczniowie przypominają okoliczności powstania państwa Izrael, wyjaśniają przyczyny konfliktu izraelsko‑arabskiego oraz przypominają skutki wojny Izraela z Ligą Arabską w latach 1948–1949.

Faza realizacyjna:

  1. Prezentacje uczniowskie. Wyznaczeni przed zajęciami uczniowie przedstawiają efekty swojej pracy. Czas na ewentualne pytania i uwagi pozostałych uczniów. Nauczyciel weryfikuje opracowane prezentacje, uzupełnia też informacje, jeśli pojawi się taka potrzeba.

  2. Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z multimedium, a następnie podzielili na czteroosobowe grupy. Wybrany uczeń czyta polecenie 2: „Scharakteryzuj warunki życia codziennego w obozach dla palestyńskich uchodźców na Bliskim Wschodzie z perspektywy ich mieszkańca lub mieszkanki”. Uczniowie w zespołach opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 3: wymieniają elementy utrudniające integrację Palestyńczyków w różnych regionach świata. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedzi.

  3. Nauczyciel mówi uczniom, że wcielą się w rolę członków Norweskiego Komitetu Noblowskiego przyznającego Pokojową Nagrodę Nobla. Ochotnicy przedstawiają swoją opinię na temat propozycji przyznania Jasirowi Arafatowi tego wyróżnienia. Mogą wykorzystać do tego ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”. Jedna osoba zapisuje argumenty „za” i „przeciw” na tablicy. Następnie odbywa się głosowanie uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrani uczniowie, którzy do tej pory brali mniej aktywny udział w lekcji, przedstawiają własną opinię o Arafacie z podaniem przynajmniej dwóch argumentów.

  2. Na koniec zajęć nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat i cele lekcji „Pistolet i gałązka oliwna. Jasir Arafat i Organizacja Wyzwolenia Palestyny”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia 2, 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. (Dla uczniów chętnych): Wykonaj ćwiczenie 9. Uzasadnij swój wybór.

Materiały pomocnicze:

P. Johnson, Historia świata od roku 1917 do lat 90‑tych, Warszawa 2016.

J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010.

Historia terroryzmu. Od starożytności do Da’isz, pod red. A. Blina i G. Chalianda, Warszawa 2020.

S. Wojciechowski, P. Osiewicz, Zrozumieć współczesny terroryzm, Warszawa 2017.

Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.

Wskazówki metodyczne:

Mapa interaktywna może zostać wykorzystana jako materiał pomocniczy do wykonania prezentacji nr 1. Przynajmniej jeden slajd powinien zawierać informacje z mapy interaktywnej.