Dla nauczyciela
Autor: Marcin Sawicki
Przedmiot: historia
Temat: Pistolet i gałązka oliwna. Jasir Arafat i Organizacja Wyzwolenia Palestyny
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
zakres rozszerzony
LII. Dekolonizacja, integracja i nowe konflikty.
Uczeń:
1) opisuje przebieg i specyfikę konfliktów w Wietnamie oraz wojen arabsko‑izraelskich i ocenia ich skutki.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
ocenia działalność Jasira Arafata i OWP;
omawia główne etapy działalności OWP pod przywództwem Arafata;
wskazuje przyczyny nagrodzenia Arafata Pokojową Nagrodą Nobla.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
praca z uczniem zdolnym,
elementy dramy.
Formy zajęć:
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Nauczyciel przydziela uczniom zdolnym (lub ochotnikom) tematy prezentacji:
Powstanie i działalność OWP do końca lat 70. XX w.
Jasir Arafat a proces pokojowy na Bliskim Wschodzie.
Nauczyciel udziela uczniom wskazówek bibliograficznych i merytorycznych oraz konsultuje z nimi koncepcję pracy.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy i przybliża uczniom temat i cele lekcji.
Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Uczniowie przypominają okoliczności powstania państwa Izrael, wyjaśniają przyczyny konfliktu izraelsko‑arabskiego oraz przypominają skutki wojny Izraela z Ligą Arabską w latach 1948–1949.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniowskie. Wyznaczeni przed zajęciami uczniowie przedstawiają efekty swojej pracy. Czas na ewentualne pytania i uwagi pozostałych uczniów. Nauczyciel weryfikuje opracowane prezentacje, uzupełnia też informacje, jeśli pojawi się taka potrzeba.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z multimedium, a następnie podzielili na czteroosobowe grupy. Wybrany uczeń czyta polecenie 2: „Scharakteryzuj warunki życia codziennego w obozach dla palestyńskich uchodźców na Bliskim Wschodzie z perspektywy ich mieszkańca lub mieszkanki”. Uczniowie w zespołach opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 3: wymieniają elementy utrudniające integrację Palestyńczyków w różnych regionach świata. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedzi.
Nauczyciel mówi uczniom, że wcielą się w rolę członków Norweskiego Komitetu Noblowskiego przyznającego Pokojową Nagrodę Nobla. Ochotnicy przedstawiają swoją opinię na temat propozycji przyznania Jasirowi Arafatowi tego wyróżnienia. Mogą wykorzystać do tego ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”. Jedna osoba zapisuje argumenty „za” i „przeciw” na tablicy. Następnie odbywa się głosowanie uczniów.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie, którzy do tej pory brali mniej aktywny udział w lekcji, przedstawiają własną opinię o Arafacie z podaniem przynajmniej dwóch argumentów.
Na koniec zajęć nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat i cele lekcji „Pistolet i gałązka oliwna. Jasir Arafat i Organizacja Wyzwolenia Palestyny”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 2, 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.
(Dla uczniów chętnych): Wykonaj ćwiczenie 9. Uzasadnij swój wybór.
Materiały pomocnicze:
P. Johnson, Historia świata od roku 1917 do lat 90‑tych, Warszawa 2016.
J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010.
Historia terroryzmu. Od starożytności do Da’isz, pod red. A. Blina i G. Chalianda, Warszawa 2020.
S. Wojciechowski, P. Osiewicz, Zrozumieć współczesny terroryzm, Warszawa 2017.
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Wskazówki metodyczne:
Mapa interaktywna może zostać wykorzystana jako materiał pomocniczy do wykonania prezentacji nr 1. Przynajmniej jeden slajd powinien zawierać informacje z mapy interaktywnej.