Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat zajęć: Zdarzenia w rzucie kostkami do gry
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XI. Kombinatoryka. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) zlicza obiekty w prostych sytuacjach kombinatorycznych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) oblicza liczbę możliwych sytuacji, spełniających określone kryteria, z wykorzystaniem reguły mnożenia i dodawania (także łącznie) oraz wzorów na liczbę: permutacji, kombinacji i wariacji, również w przypadkach wymagających rozważenia złożonego modelu zliczania elementów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa liczbę zdarzeń elementarnych w rzucie kostką (kostkami) do gry
określa liczbę wszystkich możliwych zdarzeń w rzucie kostką
zlicza zdarzenia sprzyjające danemu zdarzeniu w doświadczeniu losowym „z kostkami”
tworzy model matematyczny sytuacji z kontekstem realistycznym
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
haki pojęciowe
burza mózgów
piramida priorytetów
Formy pracy:
praca w grupach
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer,
kartony, mazaki
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Uczniowie w parach metodą haki pojęciowe (zmodyfikowaną) przypominają podstawowe pojęcia związane z doświadczeniami losowymi. Ćwiczenie polega na tym, że jeden uczeń wymienia pojęcie – drugi musi odpowiedzieć co to pojęcie oznacza i tak na zmianę. Uczniowie mogą przy tym korzystać z zeszytów i książek, aby sprawdzać poprawność odpowiedzi.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w małych grupach metodą piramidy priorytetów. Ich celem jest ułożenie listy priorytetów, według ustalonej przez siebie kolejności, dotyczących sposobów rozwiązywania zadań „na rzuty kostkami”.
Najpierw więc zapoznają się z materiałami zawartymi w sekcji Przeczytaj i Film edukacyjny. Następnie metodą burzy mózgów zbierają pomysły, przykłady.
Każda grupa otrzymuje kartki samoprzylepne i plakat z narysowaną piramidą. Spośród zebranych haseł wybierają kilka najważniejszych i zapisują je na kartkach samoprzylepnych.
Naklejają je w odpowiednich miejscach piramidy priorytetów, kierując się podanym kryterium. Po zakończeniu pracy tworzą jedną wspólną piramidę, reprezentatywną dla całej klasy.
Końcowym elementem tej części zajęć jest wspólne wymyślenie i rozwiązanie, według ustalonej listy, zadania dotyczącego rzutu kostkami do gry.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, grupy dokonują oceny koleżeńskiej.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Liczba zdarzeń w doświadczeniach losowychLiczba zdarzeń w doświadczeniach losowych
Wskazówki metodyczne:
Film edukacyjny może być wykorzystany na zajęciach dotyczących określania liczby zdarzeń sprzyjających danemu zdarzeniu losowemu.