Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Nowe zjawiska w kulturze dwudziestolecia międzywojennego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
omówi nowe zjawiska w kulturze dwudziestolecia międzywojennego;
scharakteryzuje kierunki w literaturze i sztuce XX‑lecia;
wskaże wspólne cechy kierunków w sztuce dwudziestolecia międzywojennego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Nowe zjawiska w kulturze dwudziestolecia międzywojennego”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” oraz „Galeria zdjęć interaktywnych”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat i cele zajęć. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Prowadzący zajęcia prosi uczniów.
- Omówcie periodyzację dwudziestolecia międzywojennego.
- Scharakteryzujcie krótko kierunki w literaturze i sztuce XX‑lecia
Uczniowie udzielają swobodnych odpowiedzi, posiłkując się własną wiedzą i informacjami z e‑materiału.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zapowiada, że uczniowie będą pracowali w grupach nad różnymi zagadnieniami związanymi z tematem lekcji. Dzieli uczestników zajęć na 4‑osobowe zespoły. Każdy zespół zostaje opatrzony cyfrą: 1, 2 lub 3. Zespoły z jedynką charakteryzują przemiany w sztuce, jakie dokonały się w okresie międzywojnia, a także podają tego przyczyny (sekcja „Przeczytaj” i mapa myśli). Zespoły z dwójką zajmują się poleceniami związanymi z galerią zdjęć interaktywnych dotyczącymi kierunków w sztuce dwudziestolecia międzywojennego. Zespoły opatrzone trójką wykonują polecenia związane z mapą myśli (Przeanalizujcie mapę myśli i scharakteryzujcie kierunki awangardowe i tradycjonalistyczne, wskazując na stawiane sobie cele i opozycję między nimi). Prowadzący zapowiada, że w podsumowaniu lekcji zespoły podzielą się efektami swojej pracy. Formułuje problem, nad którym zastanawiają się wszystkie grupy: Z czego wynika wielość kierunków w literaturze sztuce dwudziestolecia międzywojennego?
Podczas pracy grup nauczyciel udziela uczniom wskazówek, jeśli ich potrzebują.
Faza podsumowująca:
Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel prosi przedstawicieli zespołów o przedstawienie wyników ich pracy. Członkowie innych grup oznaczonych tą samą cyfrą mogą uzupełniać odpowiedzi. W podsumowaniu zajęć nauczyciel wraca do pytania: Jakie były nowe kierunki poezji międzywojennej?
Praca domowa:
Wybierz dowolne zjawisko z dwudziestolecia międzywojennego i napisz esej na ten temat. Praca powinna liczyć co najmniej 400 wyrazów.
Materiały pomocnicze:
Ryszard Waldemar Kluszczyński, Awangarda – rozważania teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1997.
Grzegorz Gazda, Awangarda - Nowoczesność i tradycja. W kręgu europejskich kierunków literackich pierwszych dziesięcioleci XX w., Łódź 1987.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.