Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: „Akceptował człowieka takim, jaki jest” – sylwetka pisarza Bohumila Hrabala
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpozna wpływ biografii Hrabala na jego twórczość;
wskaże źródła pisarskiej inspiracji Hrabala;
scharakteryzuje postać Bohumila Hrabala;
zredaguje recenzję wybranej książki Hrabala.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
drama.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
e‑podręcznik;
tablica interaktywna lub rzutnik;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z prezentacją multimedialną. Następnie na podstawie fragmentów artykułów Aleksandra Kaczorowskiego i Mariusza Kubika notują źródła inspiracji pisarskiej Bohumila Hrabala oraz podają argumenty będące odpowiedzią na pytanie: Czy na podstawie tytułów prozy Hrabala znajdujących się w prezentacji, można skonstruować charakterystykę nastrojów autora.
Nauczyciel zachęcia uczniów do zapoznania się z wybranym utworem Hrabala, np. Legenda o pięknej Julci i inne opowiadania.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący wyświetla na tablicy i przybliża uczniom temat zajęć. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Uczniowie po zapoznaniu się z materiałem lekcyjnym opracowują w grupach mapy myśli (na dużych arkuszach papieru) ukazujące sylwetkę Bohumila Hrabala. Mogą przy tym korzystać również z telefonów z dostępem do internetu.
Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu przedstawiciele zespołów zawieszają mapy myśli i omawiają je na forum klasy.Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie pracują indywidualnie i rozwiązują ćwiczenia nr 1‑5. Po wykonaniu zadania nauczyciel wyświetla na tablicy wybrane odpowiedzi i omawia je wspólnie z uczniami.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 6‑8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Uczniowie podsumowują wiedzę na temat Bohumila Hrabala. Omawiają wpływ biografii Hrabala na jego twórczość i wskazują źródła pisarskiej inspiracji Hrabala.
Praca domowa:
Zredaguj recenzję wybranej książki Bohumila Hrabala.
Materiały pomocnicze:
Wojciech Soliński, Proza Bohumila Hrabala w polskich przekładach (w przestrzeni między „hospodską historką” a gawędą szlachecką), „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, nr LXII.
Aleksander Kaczorowski, Hrabal. Słodka apokalipsa, Wołowiec 2016.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.