Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Krzysztof Błaszczak, Amanda Gałkowska

Przedmiot: chemia

Temat: Wodorotlenki pierwiastków bloku d i p – właściwości i zastosowanie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowym i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa

Zakres podstawowy

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

8) klasyfikuje wodorotlenki ze względu na ich charakter chemiczny (zasadowy, amfoteryczny); wnioskuje o charakterze chemicznym wodorotlenku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorotlenków.

Zakres rozszerzony

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

8) klasyfikuje wodorotlenki ze względu na ich charakter chemiczny (zasadowy, amfoteryczny); projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny wodorotlenku; wnioskuje o charakterze chemicznym wodorotlenku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorotlenków (w tym równania reakcji otrzymywania hydroksokompleksów).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia właściwości wodorotlenków pierwiastków bloku d;

  • wymienia właściwości wodorotlenków pierwiastków bloku p;

  • omawia zastosowanie wodorotlenków pierwiastków bloku d;

  • omawia zastosowanie wodorotlenków pierwiastków bloku p.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • eksperyment chemiczny;

  • analiza materiału źródłowego;

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda, marker.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie uczniów. Nauczyciel zadaje pytanie: Które pierwiastki wchodzą do bloku d i p, tworząc różnokolorowe wodorotlenki? Uczniowie, wykonując ćwiczenie 1 z sekcji „Sprawdź się”, próbują odpowiedzieć na to pytanie. Wspólnie ustalają wnioski.

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Stosując burzę mózgów, uczniowie wspólnie rysują mapę myśli dotyczącą właściwości wodorotlenków bloku d i p. A następnie uzupełniają ją przykładami z polecenia 2 zawartego w medium.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Eksperyment chemiczny – „Otrzymywanie i ogrzewanie wodorotlenków bloku p i d” – przeprowadzany zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiale pomocniczym. Podopieczni dzielą się na grupy. Z dostępnych im odczynników i szkła laboratoryjnego oraz sprzętu wybierają te, które są im potrzebne. Nauczyciel rozdaje karty pracy, a uczniowie samodzielnie formułują pytanie badawcze i hipotezę, przeprowadzają eksperyment, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, zapisują równania reakcji w formie cząsteczkowej, wszystko zapisują w kartach pracy. Liderzy prezentują wyniki pracy grupowej na forum klasy. Uczniowie nawzajem weryfikują pod względem poprawności merytorycznej wypowiedzi uczniów.

  2. Uczniowie dzielą się na grupy. Zadaniem każdej z nich jest opracowanie informacji na temat właściwości i zastosowania jednego/dwóch/trzech wodorotlenków (przydziela nauczyciel). Uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału i grafiki interaktywnej. Prowadzący zajęcia rozdaje arkusze papieru A2/A3, mazaki. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Po wyznaczonym czasie, liderzy grup prezentują efekty pracy na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.

  3. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” oraz zawarte w medium bazowym.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania:

  • Jak wygląda wodorotlenek miedzi(II)?

  • Jak można otrzymać wodorotlenek miedzi(II)?

  • Jak reaguje pod wpływem ogrzewania wodorotlenek miedzi(II)?

  • Czy wodorotlenek żelaza(III) to zielone ciało stałe?

  • Czy wodorotlenek niklu jest rozpuszczalny w wodzie?

  • Czy wodorotlenek glinu to biała substancja stała?

  • Czy wodorotlenek cynku jest rozpuszczalny w wodzie?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grafika interaktywna może być użyta jako forma utrwalająca w podsumowaniu lekcji lub jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań czy przygotowywania się ucznia do lekcji/sprawdzianu. Również uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać to medium do samodoskonalenia.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jak wygląda wodorotlenek miedzi(II)?

  • Jak można otrzymać wodorotlenek miedzi(II)?

  • Jak reaguje pod wpływem ogrzewania wodorotlenek miedzi(II)?

  • Czy wodorotlenek żelaza(III) to zielone ciało stałe?

  • Czy wodorotlenek niklu jest rozpuszczalny w wodzie?

  • Czy wodorotlenek glinu to biała substancja stała?

  • Czy wodorotlenek cynku jest rozpuszczalny w wodzie?

  1. Doświadczenie „Otrzymywanie i ogrzewanie wodorotlenku miedzi(II).”:

Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw do probówek, palnik spirytusowy, zapalniczka/zapałki, drewniana łapa.

Odczynniki chemiczne: stały wodorotlenek sodu, stały siarczan(VI) miedzi(II), azotan(V) żelaza(II), azotan(V) niklu(II), azotan(V) kobaltu(II), woda destylowana.

Przebieg doświadczenia:

  • Przygotuj w osobnych probówkach roztwory: siarczanu(VI) miedzi(II), azotanu(V) żelaza(II), azotanu(V) niklu(II), azotanu(V) kobaltu(II) i wodorotlenku sodu.

  • Do każdej z przygotowanych probówek z roztworami soli (roztwór siarczanu(VI) miedzi(II), azotan(V) żelaza(II), azotan(V) niklu(II), azotan(V) kobaltu(II)) dodaj niewielką ilość roztworu wodorotlenku sodu.

  • Zawartość probówki dokładnie wymieszaj za pomocą bagietki szklanej.

  • Obserwuj zmiany.

  • Umieść probówkę w płomieniu palnika spirytusowego.

  • Obserwuj zmiany.

  1. Karty charakterysyk substancji.

  2. Karta pracy ucznia.

RjZysq0GXQoHU

Plik PDF o rozmiarze 61.02 KB w języku polskim