Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak, Amanda Gałkowska
Przedmiot: chemia
Temat: Wodorotlenki pierwiastków bloku i – właściwości i zastosowanie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowym i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
8) klasyfikuje wodorotlenki ze względu na ich charakter chemiczny (zasadowy, amfoteryczny); wnioskuje o charakterze chemicznym wodorotlenku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorotlenków.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
8) klasyfikuje wodorotlenki ze względu na ich charakter chemiczny (zasadowy, amfoteryczny); projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny wodorotlenku; wnioskuje o charakterze chemicznym wodorotlenku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorotlenków (w tym równania reakcji otrzymywania hydroksokompleksów).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia właściwości wodorotlenków pierwiastków bloku ;
wymienia właściwości wodorotlenków pierwiastków bloku ;
omawia zastosowanie wodorotlenków pierwiastków bloku ;
omawia zastosowanie wodorotlenków pierwiastków bloku .
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
ćwiczenia uczniowskie;
eksperyment chemiczny;
analiza materiału źródłowego;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda, marker.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie uczniów. Nauczyciel zadaje pytanie: Które pierwiastki wchodzą do bloku i , tworząc różnokolorowe wodorotlenki? Uczniowie, wykonując ćwiczenie z sekcji „Sprawdź się”, próbują odpowiedzieć na to pytanie. Wspólnie ustalają wnioski.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Stosując burzę mózgów, uczniowie wspólnie rysują mapę myśli dotyczącą właściwości wodorotlenków bloku i . A następnie uzupełniają ją przykładami z polecenia zawartego w medium.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Eksperyment chemiczny – „Otrzymywanie i ogrzewanie wodorotlenków bloku i ” – przeprowadzany zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiale pomocniczym. Podopieczni dzielą się na grupy. Z dostępnych im odczynników i szkła laboratoryjnego oraz sprzętu wybierają te, które są im potrzebne. Nauczyciel rozdaje karty pracy, a uczniowie samodzielnie formułują pytanie badawcze i hipotezę, przeprowadzają eksperyment, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, zapisują równania reakcji w formie cząsteczkowej, wszystko zapisują w kartach pracy. Liderzy prezentują wyniki pracy grupowej na forum klasy. Uczniowie nawzajem weryfikują pod względem poprawności merytorycznej wypowiedzi uczniów.
Uczniowie dzielą się na grupy. Zadaniem każdej z nich jest opracowanie informacji na temat właściwości i zastosowania jednego/dwóch/trzech wodorotlenków (przydziela nauczyciel). Uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału i grafiki interaktywnej. Prowadzący zajęcia rozdaje arkusze papieru A2/A3, mazaki. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Po wyznaczonym czasie, liderzy grup prezentują efekty pracy na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” oraz zawarte w medium bazowym.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania:
Jak wygląda wodorotlenek miedzi()?
Jak można otrzymać wodorotlenek miedzi()?
Jak reaguje pod wpływem ogrzewania wodorotlenek miedzi()?
Czy wodorotlenek żelaza() to zielone ciało stałe?
Czy wodorotlenek niklu jest rozpuszczalny w wodzie?
Czy wodorotlenek glinu to biała substancja stała?
Czy wodorotlenek cynku jest rozpuszczalny w wodzie?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być użyta jako forma utrwalająca w podsumowaniu lekcji lub jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań czy przygotowywania się ucznia do lekcji/sprawdzianu. Również uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać to medium do samodoskonalenia.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak wygląda wodorotlenek miedzi()?
Jak można otrzymać wodorotlenek miedzi()?
Jak reaguje pod wpływem ogrzewania wodorotlenek miedzi()?
Czy wodorotlenek żelaza() to zielone ciało stałe?
Czy wodorotlenek niklu jest rozpuszczalny w wodzie?
Czy wodorotlenek glinu to biała substancja stała?
Czy wodorotlenek cynku jest rozpuszczalny w wodzie?
Doświadczenie „Otrzymywanie i ogrzewanie wodorotlenku miedzi(II).”:
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw do probówek, palnik spirytusowy, zapalniczka/zapałki, drewniana łapa.
Odczynniki chemiczne: stały wodorotlenek sodu, stały siarczan() miedzi(), azotan(V) żelaza(), azotan() niklu(), azotan() kobaltu(), woda destylowana.
Przebieg doświadczenia:
Przygotuj w osobnych probówkach roztwory: siarczanu() miedzi(), azotanu() żelaza(), azotanu() niklu(), azotanu() kobaltu() i wodorotlenku sodu.
Do każdej z przygotowanych probówek z roztworami soli (roztwór siarczanu() miedzi(), azotan() żelaza(), azotan() niklu(), azotan() kobaltu()) dodaj niewielką ilość roztworu wodorotlenku sodu.
Zawartość probówki dokładnie wymieszaj za pomocą bagietki szklanej.
Obserwuj zmiany.
Umieść probówkę w płomieniu palnika spirytusowego.
Obserwuj zmiany.
Karty charakterysyk substancji.
Karta pracy ucznia.