Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RJg1f0JXFvaLi1
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj barwę do wymienionych wodorotlenków. Cr(OH)2 Możliwe odpowiedzi: 1. biały, 2. biały, 3. niebieski, 4. biały, 5. szarozielony, 6. czerwonobrunatny, 7. biały, 8. biały, 9. jasnozielony, 10. ciemnobrunatny, 11. biały, 12. różowy Cr(OH)3 Możliwe odpowiedzi: 1. biały, 2. biały, 3. niebieski, 4. biały, 5. szarozielony, 6. czerwonobrunatny, 7. biały, 8. biały, 9. jasnozielony, 10. ciemnobrunatny, 11. biały, 12. różowy Mn(OH)2 Możliwe odpowiedzi: 1. biały, 2. biały, 3. niebieski, 4. biały, 5. szarozielony, 6. czerwonobrunatny, 7. biały, 8. biały, 9. jasnozielony, 10. ciemnobrunatny, 11. biały, 12. różowy Fe(OH)2 Możliwe odpowiedzi: 1. biały, 2. biały, 3. niebieski, 4. biały, 5. szarozielony, 6. czerwonobrunatny, 7. biały, 8. biały, 9. jasnozielony, 10. ciemnobrunatny, 11. biały, 12. różowy Fe(OH)3 Możliwe odpowiedzi: 1. biały, 2. biały, 3. niebieski, 4. biały, 5. szarozielony, 6. czerwonobrunatny, 7. biały, 8. biały, 9. jasnozielony, 10. ciemnobrunatny, 11. biały, 12. różowy Al(OH)3 Możliwe odpowiedzi: 1. biały, 2. biały, 3. niebieski, 4. biały, 5. szarozielony, 6. czerwonobrunatny, 7. biały, 8. biały, 9. jasnozielony, 10. ciemnobrunatny, 11. biały, 12. różowy Sn(OH)2 Możliwe odpowiedzi: 1. biały, 2. biały, 3. niebieski, 4. biały, 5. szarozielony, 6. czerwonobrunatny, 7. biały, 8. biały, 9. jasnozielony, 10. ciemnobrunatny, 11. biały, 12. różowy Cu(OH)2 Możliwe odpowiedzi: 1. biały, 2. biały, 3. niebieski, 4. biały, 5. szarozielony, 6. czerwonobrunatny, 7. biały, 8. biały, 9. jasnozielony, 10. ciemnobrunatny, 11. biały, 12. różowy Ni(OH)2 Możliwe odpowiedzi: 1. biały, 2. biały, 3. niebieski, 4. biały, 5. szarozielony, 6. czerwonobrunatny, 7. biały, 8. biały, 9. jasnozielony, 10. ciemnobrunatny, 11. biały, 12. różowy Co(OH)2 Możliwe odpowiedzi: 1. biały, 2. biały, 3. niebieski, 4. biały, 5. szarozielony, 6. czerwonobrunatny, 7. biały, 8. biały, 9. jasnozielony, 10. ciemnobrunatny, 11. biały, 12. różowy Zn(OH)2 Możliwe odpowiedzi: 1. biały, 2. biały, 3. niebieski, 4. biały, 5. szarozielony, 6. czerwonobrunatny, 7. biały, 8. biały, 9. jasnozielony, 10. ciemnobrunatny, 11. biały, 12. różowy Pb(OH)2 Możliwe odpowiedzi: 1. biały, 2. biały, 3. niebieski, 4. biały, 5. szarozielony, 6. czerwonobrunatny, 7. biały, 8. biały, 9. jasnozielony, 10. ciemnobrunatny, 11. biały, 12. różowy
R81L9Fq8diUxD1
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Na podstawie tabeli stałych dysocjacji wybranych kwasów, zaznacz rubrykę "prawda", jeżeli zdanie jest prawdziwe lub w rubryce "fałsz", jeśli jest fałszywe.. Wodorotlenek miedzi(II) i wodorotlenek żelaza(III) są nierozpuszczalne w wodzie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wodorotlenek żelaza(II) reaguje z tlenem, utleniając się do wodorotlenku żelaza(IV).. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wodorotlenek miedzi(II) roztwarza się w roztworze amoniaku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wodorotlenek żelaza(III) rozkłada się pod wpływem ogrzewania do tlenku żelaza(III).. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wodorotlenek glinu roztwarza się w roztworze amoniaku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wodorotlenek glinu rozkłada się pod wpływem ogrzewania do glinu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RPZhGWloNqlvA1
Ćwiczenie 3
Wodorotlenek miedzi(II) roztwarza się w wodzie amoniakalnej, tworząc roztwór o intensywnym lazurowym zabarwieniu. Uzupełnij równanie zachodzącej reakcji.

1. 2, 2. 4, 3. CuOH2, 4. Wodorotlenek miedzi(II), 5. 2, 6. 3, 7. Wodorotlenek tetraaminamiedzi(II), 8. 3, 9. 4, 10. CuOH + 1. 2, 2. 4, 3. CuOH2, 4. Wodorotlenek miedzi(II), 5. 2, 6. 3, 7. Wodorotlenek tetraaminamiedzi(II), 8. 3, 9. 4, 10. CuOHNH3  [Cu(NH1. 2, 2. 4, 3. CuOH2, 4. Wodorotlenek miedzi(II), 5. 2, 6. 3, 7. Wodorotlenek tetraaminamiedzi(II), 8. 3, 9. 4, 10. CuOH)1. 2, 2. 4, 3. CuOH2, 4. Wodorotlenek miedzi(II), 5. 2, 6. 3, 7. Wodorotlenek tetraaminamiedzi(II), 8. 3, 9. 4, 10. CuOH]OH1. 2, 2. 4, 3. CuOH2, 4. Wodorotlenek miedzi(II), 5. 2, 6. 3, 7. Wodorotlenek tetraaminamiedzi(II), 8. 3, 9. 4, 10. CuOH

Podaj nazwę systematyczną otrzymanego związku.

1. 2, 2. 4, 3. CuOH2, 4. Wodorotlenek miedzi(II), 5. 2, 6. 3, 7. Wodorotlenek tetraaminamiedzi(II), 8. 3, 9. 4, 10. CuOH
21
Ćwiczenie 4

W wodorotlenku, o wzorze ogólnym MOH3, zawartość procentowa wodoru jest równa 2,8%. Ustal wzór i podaj nazwę tego wodorotlenku.

R5oEBwBeaRdm2
Wzór sumaryczny: 1. Wodorotlenek miedzi(II), 2. Al(OH)3, 3. wodorotlenek żelaza(III), 4. Wodorotlenek glinu(III), 5. Fe(OH)3, 6. Cu(OH)2

Nazwa związku: 1. Wodorotlenek miedzi(II), 2. Al(OH)3, 3. wodorotlenek żelaza(III), 4. Wodorotlenek glinu(III), 5. Fe(OH)3, 6. Cu(OH)2
21
Ćwiczenie 5

Wodorotlenki tego samego metalu MOH2MOH3 mają odmienny charakter chemiczny. MOH2, w którym metal stanowi 60,45% jego masy, reaguje z kwasami, ale nie reaguje z zasadami, natomiast MOH3 ulega reakcji zarówno z mocnymi kwasami, jak i zasadami. Podaj wzory sumaryczne MOH2MOH3 oraz równania w formie cząsteczkowej wszystkich reakcji, o których mowa w zadaniu.

R1RPK5LerPDuF
M(OH)2 to Tu uzupełnij(OH)Tu uzupełnij M(OH)3 to Tu uzupełnij(OH)Tu uzupełnij
R1KN2mVgZuQcL
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R8xHI9W0rQCWk
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Do roztworu, w którym znajdował się jeden mol chlorku glinu, dodano wodę amoniakalną zawierającą trzy mole amoniaku. Dzięki tej reakcji wytrącił się biały, galaretowaty osad. Powstałą mieszaninę odparowano do sucha, a otrzymane substancje poddano prażeniu.

R1K6Qd9CrFqxu
Napisz równania opisanych reakcji w formie cząsteczkowej.

1. 1. NH3, 2. Al2O3, 3. AlOH3, 4. 2, 5. Al2O3, 6. 3, 7. AlCl3, 8. AlOH3, 9. AlO2, 10. 3, 11. H2O, 12. NH4Cl, 13. NH4Cl + 1. NH3, 2. Al2O3, 3. AlOH3, 4. 2, 5. Al2O3, 6. 3, 7. AlCl3, 8. AlOH3, 9. AlO2, 10. 3, 11. H2O, 12. NH4Cl, 13. NH4Cl NH3 + 3 1. NH3, 2. Al2O3, 3. AlOH3, 4. 2, 5. Al2O3, 6. 3, 7. AlCl3, 8. AlOH3, 9. AlO2, 10. 3, 11. H2O, 12. NH4Cl, 13. NH4Cl 1. NH3, 2. Al2O3, 3. AlOH3, 4. 2, 5. Al2O3, 6. 3, 7. AlCl3, 8. AlOH3, 9. AlO2, 10. 3, 11. H2O, 12. NH4Cl, 13. NH4Cl + 3 1. NH3, 2. Al2O3, 3. AlOH3, 4. 2, 5. Al2O3, 6. 3, 7. AlCl3, 8. AlOH3, 9. AlO2, 10. 3, 11. H2O, 12. NH4Cl, 13. NH4Cl

2. 1. NH3, 2. Al2O3, 3. AlOH3, 4. 2, 5. Al2O3, 6. 3, 7. AlCl3, 8. AlOH3, 9. AlO2, 10. 3, 11. H2O, 12. NH4Cl, 13. NH4Cl 1. NH3, 2. Al2O3, 3. AlOH3, 4. 2, 5. Al2O3, 6. 3, 7. AlCl3, 8. AlOH3, 9. AlO2, 10. 3, 11. H2O, 12. NH4Cl, 13. NH4Cl ogrzewanie 1. NH3, 2. Al2O3, 3. AlOH3, 4. 2, 5. Al2O3, 6. 3, 7. AlCl3, 8. AlOH3, 9. AlO2, 10. 3, 11. H2O, 12. NH4Cl, 13. NH4Cl + 1. NH3, 2. Al2O3, 3. AlOH3, 4. 2, 5. Al2O3, 6. 3, 7. AlCl3, 8. AlOH3, 9. AlO2, 10. 3, 11. H2O, 12. NH4Cl, 13. NH4Cl H2O

3. 1. NH3, 2. Al2O3, 3. AlOH3, 4. 2, 5. Al2O3, 6. 3, 7. AlCl3, 8. AlOH3, 9. AlO2, 10. 3, 11. H2O, 12. NH4Cl, 13. NH4Cl ogrzewanie 1. NH3, 2. Al2O3, 3. AlOH3, 4. 2, 5. Al2O3, 6. 3, 7. AlCl3, 8. AlOH3, 9. AlO2, 10. 3, 11. H2O, 12. NH4Cl, 13. NH4Cl + HCl

Podaj wzór substancji otrzymanej po wyprażeniu.

1. NH3, 2. Al2O3, 3. AlOH3, 4. 2, 5. Al2O3, 6. 3, 7. AlCl3, 8. AlOH3, 9. AlO2, 10. 3, 11. H2O, 12. NH4Cl, 13. NH4Cl
3
Ćwiczenie 7

Uzupełnij schematy doświadczeń chemicznych, w wyniku których otrzymasz wodorotlenek litu oraz wodorotlenek żelaza(III), wpisując w odpowiednie miejsca odczynniki wybrane spośród podanych. Zapisz obserwacje i równania reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej, zachodzących w probówkach nr 12.

R1D0OKtC95TN4
Schemat otrzymywania wodorotlenku sodu przedstawia probówkę oraz 3 puste miejsca, w których wskazać należy substancje biorące udział w reakcji. Nad probówką jest umiejscowiona strzałka skierowana do wewnątrz probówki oraz puste miejsce na wskazanie właściwej substancji, która ma być wprowadzona do probówki. Na dnie probówki znajduje się niewielka ilośc roztworu oraz puste miejsce na wskazanie właściwej substancji, która jest już umieszczona w probówce. Z boku probówki znajduje się puste miejsce na wskazanie właściwej substancji biorącej udział w reakcji.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1KG9Xxum57nn
FeCl3aq,
R1EgvlQvaGS0k
Obserwacje: roztwór zabarwia się na 1. 2, 2. 2, 3. Na, 4. NaOH, 5. H2, 6. bezwonny, 7. malinowo, 8. charakterystyczny, 9. bezbarwny, 10. pomarańczowy, 11. 2, 12. H2O, wydziela się 1. 2, 2. 2, 3. Na, 4. NaOH, 5. H2, 6. bezwonny, 7. malinowo, 8. charakterystyczny, 9. bezbarwny, 10. pomarańczowy, 11. 2, 12. H2O, 1. 2, 2. 2, 3. Na, 4. NaOH, 5. H2, 6. bezwonny, 7. malinowo, 8. charakterystyczny, 9. bezbarwny, 10. pomarańczowy, 11. 2, 12. H2O gaz, sód pływa po powierzchni wody.

Równanie reakcji chemicznej w formie cząsteczkowej:
1. 2, 2. 2, 3. Na, 4. NaOH, 5. H2, 6. bezwonny, 7. malinowo, 8. charakterystyczny, 9. bezbarwny, 10. pomarańczowy, 11. 2, 12. H2O 1. 2, 2. 2, 3. Na, 4. NaOH, 5. H2, 6. bezwonny, 7. malinowo, 8. charakterystyczny, 9. bezbarwny, 10. pomarańczowy, 11. 2, 12. H2O + 1. 2, 2. 2, 3. Na, 4. NaOH, 5. H2, 6. bezwonny, 7. malinowo, 8. charakterystyczny, 9. bezbarwny, 10. pomarańczowy, 11. 2, 12. H2O 1. 2, 2. 2, 3. Na, 4. NaOH, 5. H2, 6. bezwonny, 7. malinowo, 8. charakterystyczny, 9. bezbarwny, 10. pomarańczowy, 11. 2, 12. H2O → 1. 2, 2. 2, 3. Na, 4. NaOH, 5. H2, 6. bezwonny, 7. malinowo, 8. charakterystyczny, 9. bezbarwny, 10. pomarańczowy, 11. 2, 12. H2O 1. 2, 2. 2, 3. Na, 4. NaOH, 5. H2, 6. bezwonny, 7. malinowo, 8. charakterystyczny, 9. bezbarwny, 10. pomarańczowy, 11. 2, 12. H2O + 1. 2, 2. 2, 3. Na, 4. NaOH, 5. H2, 6. bezwonny, 7. malinowo, 8. charakterystyczny, 9. bezbarwny, 10. pomarańczowy, 11. 2, 12. H2O
R1ALGv2K6a6tn
Schemat otrzymywania wodorotlenku żelaza 3 przedstawia probówkę oraz 2 puste miejsca, w których wskazać należy substancje biorące udział w reakcji. Nad probówką jest umiejscowiona strzałka skierowana do wewnątrz probówki oraz puste miejsce na wskazanie właściwej substancji, która ma być wprowadzona do probówki. Na dnie probówki znajduje się niewielka ilośc roztworu oraz puste miejsce na wskazanie właściwej substancji, która jest już umieszczona w probówce.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RPjJVqjCv2qAC
FeCl3aq, Fe2O3s, Fes, Lis, LiClaq, KOHaq, H2O, fenoloftaleina
RYLhAVPemUSgt
Obserwacje: wytrąca się 1. KCl, 2. biały, 3. 4, 4. KOH, 5. FeOH3, 6. 3, 7. HCl, 8. zielony, 9. 4, 10. 2, 11. FeCl3, 12. 2, 13. FeCl3, 14. czerwonobrunatny, 15. 3 osad.

Równanie reakcji chemicznej w formie cząsteczkowej:
1. KCl, 2. biały, 3. 4, 4. KOH, 5. FeOH3, 6. 3, 7. HCl, 8. zielony, 9. 4, 10. 2, 11. FeCl3, 12. 2, 13. FeCl3, 14. czerwonobrunatny, 15. 3 + 1. KCl, 2. biały, 3. 4, 4. KOH, 5. FeOH3, 6. 3, 7. HCl, 8. zielony, 9. 4, 10. 2, 11. FeCl3, 12. 2, 13. FeCl3, 14. czerwonobrunatny, 15. 3 1. KCl, 2. biały, 3. 4, 4. KOH, 5. FeOH3, 6. 3, 7. HCl, 8. zielony, 9. 4, 10. 2, 11. FeCl3, 12. 2, 13. FeCl3, 14. czerwonobrunatny, 15. 3 1. KCl, 2. biały, 3. 4, 4. KOH, 5. FeOH3, 6. 3, 7. HCl, 8. zielony, 9. 4, 10. 2, 11. FeCl3, 12. 2, 13. FeCl3, 14. czerwonobrunatny, 15. 3 + 1. KCl, 2. biały, 3. 4, 4. KOH, 5. FeOH3, 6. 3, 7. HCl, 8. zielony, 9. 4, 10. 2, 11. FeCl3, 12. 2, 13. FeCl3, 14. czerwonobrunatny, 15. 3 1. KCl, 2. biały, 3. 4, 4. KOH, 5. FeOH3, 6. 3, 7. HCl, 8. zielony, 9. 4, 10. 2, 11. FeCl3, 12. 2, 13. FeCl3, 14. czerwonobrunatny, 15. 3
31
Ćwiczenie 8

Do 50 g wodnego roztworu wodorotlenku sodu o stężeniu 10% dodano 20 g wodnego roztworu chlorku żelaza(III) o stężeniu 50%. Reakcja zaszła ze 100% wydajnością, podczas której wytrącił się czerwonobrunatny osad. Oblicz masę wytrąconego osadu oraz podaj jego nazwę systematyczną.

R1eHnHB4nUFaP
Odpowiedź (Uzupełnij).
RdVvNU71X58Ym
(Uzupełnij).