Dla nauczyciela
Autor: Bartłomiej Cymbalista
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przekroje prostopadłościanu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum - poziom rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
5) określa, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wie, jakimi figurami mogą być przekroje prostopadłościanu,
wyznacza przekroje prostopadłościanu,
określa, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca,
pokaz,
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,
szkieletowy model prostopadłościanu i tasiemka.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat - „Przekroje prostopadłościanu”, wskazuje cele zajęć.
Nauczyciel, na podstawie pierwszego akapitu z sekcji „Przeczytaj” i z użyciem szkieletowego modelu prostopadłościanu definiuje, czym jest przekrój. Prosi uczniów o intuicyjne podanie przykładów, jakimi figurami mogą być przekroje prostopadłościanu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przedstawia uczniom pierwszy przykład przekroju prostopadłościanu zamieszczony w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie używając apletów przyglądają się temu zagadnieniu. Wyznaczony przez nauczyciela uczeń rozwiązuje ćwiczenie 1 na tablicy. Inny uczeń pokazuje uczniom na modelu szkieletowym za pomocą tasiemki omawiany przekrój.
Analogicznie, nauczyciel przedstawia kolejne trzy przykłady przekrojów z sekcji „Przeczytaj”, uczniowie używają apletów, rozwiązują ćwiczenia na tablicy oraz przedstawiają przekrój na modelu szkieletowym.
Uczniowie w parach oglądają animację 3D i rozwiązują polecenia 2‑3 znajdujące się pod nią.
Uczniowie w parach dyskutują nad rozwiązaniami zadań 1‑4 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie klasie poprawnych odpowiedzi oraz uargumentowanie ich.
Uczniowie podzieleni na 4‑osobowe grupy rozwiązują zadanie 6 z sekcji „Sprawdź się”. Czterech uczniów z różnych grup przedstawia po jednym z przypadków poprawnego rozwiązania na tablicy.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania 7‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel omawia najlepsze rozwiązania na tablicy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów figur, które mogą być przekrojami prostopadłościanu oraz takich, które na pewno przekrojami prostopadłościanu nie są.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
ProstopadłościanProstopadłościan
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać animację 3D do samodzielnej pracy uczniów przed lekcją. Wtedy uczniowie w domu zapoznają się z animacją i rozwiązują podane pod nią polecenia, a przychodząc na lekcję wiedzą już jak wyznaczać przekroje prostopadłościanu.