Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak definiujemy wektor indukcji magnetycznej? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel przypomina trudne pojęcie pola wektorowego – mówi o sile działającej na ciało próbne i o wektorze charakteryzującym dane pole. Jego wartość musi być wprost proporcjonalna do siły działającej na ciało próbne. Zadaje pytanie, co jest ciałem próbnym w przypadku pola magnetycznego. Nauczyciel wraz z uczniami przypomina działanie siły magnetycznej na poruszający się ładunek wraz z wyrażeniem opisującym tę siłę. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel prowadzi dyskusję z uczniami na temat zależności wartości siły magnetycznej od kąta między wektorem indukcji magnetycznej a wektorem prędkości cząstki. Wnioski zastosowane zostają w definiowaniu wektora indukcji magnetycznej. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania: 4, 6, 7, 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 1, 2, 3, 5 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Zwłaszcza wtedy, gdy wcześniej omawiane było zagadnienie działania siły magnetycznej, można potraktować samouczek jako element nauczania wyprzedzającego, zadając uczniom do studiowania przed lekcją poświęconą definiowaniu wektora indukcji magnetycznej. |