Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Graficzna prezentacja danych na stronie internetowej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przygotujesz dane do wizualizacji.
Wybierzesz formę prezentacji danych.
Stworzysz tabelę.
Przygotujesz wykres.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie, korzystając z innych e‑materiałów, przypominają sobie najważniejsze informacje dotyczących projektowania witryn WWW.
Uczniowie wykonują ćwiczenia, które mają na celu ułatwienie im procesu projektowania strony internetowej.
Uczniowie przygotowują przykłady błędów związanych z wizualizacją danych.
Faza wstępna:
Chętne lub wybrane osoby przedstawiają swoje odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Nauczyciel prosi ich o wskazanie innych sposobów prezentacji danych. Prosi również o podania, jakiego typu dane można za ich pomocą prezentować.
Uczniowie wykonują Polecenie 1.
Chętne lub wybrane osoby prezentują zebrane przez siebie przykłady. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, w jaki sposób manipulowanie danymi może wpływać na postrzeganie rzeczywistości.
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Film edukacyjny”. W parach zastanawiają się nad konsekwencjami zaprezentowanych przez siebie błędów.
Uczniowie w parach próbują powtórzyć przedstawione w e‑materiale działania.
Faza podsumowująca:
Uczniowie porównują rezultaty swojej pracy.
Praca domowa:
Wykonaj wszystkie przedstawione w e‑materiale kroki, ale już dla swojej własnej witryny.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może zdecydować, czy uczniowie realizują projekt indywidualnie, czy w grupach.