Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z mapą i wykonaj ćwiczenie.

R19L7wxZYlU3a
Mapa, Skala bezrobocia w Europie (2021). na której zaznaczone są:
  • Grecja (wartość: 16.3)
  • Grecja (wartość: 15.6)
  • Francja (wartość: 7)
  • Polska (wartość: 1053800)
Źródło: statista, Unemployment rate in selected European countries as of April 2021, dostępny w internecie: statista.com [dostęp 19.07.2021].

Na mapie Europy dotyczącej skali bezrobocia w 2021 roku zaznaczono cztery państwa: Polskę, Francję, Hiszpanię i Grecję. Polska - wartość liczbowa 1053800, Francja 7, Hiszpania 15.6, Grecja 16.3.

R1RYJLLzV4XCd
Możliwe odpowiedzi: 1. błędna skala, 2. źle dobrane kolory, 3. pomieszane jednostki
1
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z danymi i wykonaj ćwiczenie.

2020

2019

5,5

6,1

5,5

6,1

5,4

5,9

5,8

5,6

6,0

5,4

6,1

5,3

6,1

5,2

6,1

5,2

6,1

5,1

6,1

5,0

6,1

5,1

6,2

5,2

tabela Źródło: GUS, Stopa bezrobocia rejestrowanego w latach 1990-2021, 24.06.2021, dostępny w internecie: stat.gov.pl [dostęp 19.07.2021].

R1YuV2ACXhY38
Wskaż typy wykresów, którymi można zwizualizować przedstawione dane. Możliwe odpowiedzi: 1. liniowy, 2. punktowy, 3. słupkowy, 4. kołowy
2
Ćwiczenie 3
R31QzJKMc9uk3
Wymień typy danych, jakie przedstawisz na swojej stronie. (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 4
RphkP4IBetZFe
Omów, w jaki sposób przedstawisz wybrany przez siebie zestaw danych. (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tabelą i wykonaj ćwiczenie.

Stopa bezrobocia rejestrowanego w latach 1990‑2021

rok/miesiąc

styczeń

luty

marzec

kwiecień

maj

czerwiec

lipiec

sierpień

wrzesień

październik

listopad

grudzień

2021

6,5

6,5

6,4

6,3

6,1

2020

5,5

5,5

5,4

5,8

6,0

6,1

6,1

6,1

6,1

6,1

6,1

6,2

2019

6,1

6,1

5,9

5,6

5,4

5,3

5,2

5,2

5,1

5,0

5,1

5,2

2018

6,8

6,8

6,6

6,3

6,1

5,8

5,8

5,8

5,7

5,7

5,7

5,8

2017

8,5

8,4

8,0

7,6

7,3

7,0

7,0

7,0

6,8

6,6

6,5

6,6

2016

10,2

10,2

9,9

9,4

9,1

8,7

8,5

8,4

8,3

8,2

8,2

8,2

2015

11,9

11,9

11,5

11,1

10,7

10,2

10,0

9,9

9,7

9,6

9,6

9,7

2014

13,9

13,9

13,5

13,0

12,5

12,0

11,8

11,7

11,5

11,3

11,4

11,4

2013

14,2

14,4

14,3

14,0

13,6

13,2

13,1

13,0

13,0

13,0

13,2

13,4

2012

13,2

13,4

13,3

12,9

12,6

12,3

12,3

12,4

12,4

12,5

12,9

13,4

2011

13,1

13,4

13,3

12,8

12,4

11,9

11,8

11,8

11,8

11,8

12,1

12,5

2010

12,9

13,2

13,0

12,4

12,1

11,7

11,5

11,4

11,5

11,5

11,7

12,4

2009

10,4

10,9

11,1

10,9

10,7

10,6

10,7

10,8

10,9

11,1

11,4

12,1

2008

11,5

11,3

10,9

10,3

9,8

9,4

9,2

9,1

8,9

8,8

9,1

9,5

2007

15,1

14,8

14,3

13,6

12,9

12,3

12,1

11,9

11,6

11,3

11,2

11,2

2006

18,0

18,0

17,8

17,2

16,5

15,9

15,7

15,5

15,2

14,9

14,8

14,8

2005

19,4

19,4

19,2

18,7

18,2

18,0

17,9

17,7

17,6

17,3

17,3

17,6

2004

20,6

20,6

20,4

19,9

19,5

19,4

19,3

19,1

18,9

18,7

18,7

19,0

2003

20,6

20,7

20,6

20,3

19,8

19,7

19,6

19,5

19,4

19,3

19,5

20,0

2002
a)
b)

18,1
20,1

18,2
20,2

18,2
20,1

17,9
19,9

17,3
19,2

17,4
19,4

17,5
19,4

17,5
19,5

17,6
19,5

17,5
19,5

17,8
19,7

18,0
20,0

2001

15,7

15,9

16,1

16,0

15,9

15,9

16,0

16,2

16,3

16,4

16,8

17,5

2000

13,7

14,0

14,0

13,8

13,6

13,6

13,8

13,9

14,0

14,1

14,5

15,1

1999

11,4

11,9

12,0

11,8

11,6

11,6

11,8

11,9

12,1

12,2

12,5

13,1

1998

10,7

10,6

10,4

10,0

9,7

9,6

9,6

9,5

9,6

9,7

9,9

10,4

1997

13,1

13,0

12,6

12,1

11,7

11,6

11,3

11,0

10,6

10,3

10,3

10,3

1996

15,4

15,5

15,4

15,1

14,7

14,3

14,1

13,8

13,5

13,2

13,3

13,2

1995

16,1

15,9

15,5

15,2

14,8

15,2

15,3

15,2

15,0

14,7

14,7

14,9

1994

16,7

16,8

16,7

16,4

16,2

16,6

16,9

16,8

16,5

16,2

16,1

16,0

1993

14,2

14,4

14,4

14,4

14,3

14,8

15,4

15,4

15,4

15,3

15,5

16,4

1992

12,1

12,4

12,1

12,2

12,3

12,6

13,1

13,4

13,6

13,5

13,5

14,3

1991

6,6

6,8

7,1

7,3

7,7

8,4

9,4

9,8

10,5

10,8

11,1

12,2

1990

0,3

0,8

1,5

1,9

2,4

3,1

3,8

4,5

5,0

5,5

5,9

6,5

RUZ3K9ahBxsaq
Zaproponuj zmiany, jakie można wprowadzić, by poprawić czytelność tabeli. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 6
R1GQvMlXZJ3Fe3
Wykres kolumnowy. Stopa bezrobocia rejestrowanego w latach 1990-2021 (2020). Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • miesiąc: I
    • stopa bezrobocia rejestrowanego: 5,5
  • 2. zestaw danych:
    • miesiąc: II
    • stopa bezrobocia rejestrowanego: 5,4
  • 3. zestaw danych:
    • miesiąc: III
    • stopa bezrobocia rejestrowanego: 5,8
  • 4. zestaw danych:
    • miesiąc: IV
    • stopa bezrobocia rejestrowanego: 6,0
  • 5. zestaw danych:
    • miesiąc: V
    • stopa bezrobocia rejestrowanego: 6,1
  • 6. zestaw danych:
    • miesiąc: VI
    • stopa bezrobocia rejestrowanego: 6,1
  • 7. zestaw danych:
    • miesiąc: VII
    • stopa bezrobocia rejestrowanego: 6,1
  • 8. zestaw danych:
    • miesiąc: VIII
    • stopa bezrobocia rejestrowanego: 6,1
  • 9. zestaw danych:
    • miesiąc: IX
    • stopa bezrobocia rejestrowanego: 6,1
  • 10. zestaw danych:
    • miesiąc: X
    • stopa bezrobocia rejestrowanego: 6,1
  • 11. zestaw danych:
    • miesiąc: XI
    • stopa bezrobocia rejestrowanego: 6,1
  • 12. zestaw danych:
    • miesiąc: XII
    • stopa bezrobocia rejestrowanego: 6,2
Źródło: GUS, Stopa bezrobocia rejestrowanego w latach 1990-2021, 24.06.2021, dostępny w internecie: stat.gov.pl [dostęp 19.07.2021].
R1WCLGvWYGxVn
Uzupełnij tekst. Osoba przygotowująca wykres popełniła błąd, wybierając 1. różnice między wartościami są sztucznie zawyżone, 2. nie można poprawnie zinterpretować wykresu, 3. różnice między wartościami są sztucznie zaniżone, 4. może, 5. nie może, 6. skalę, 7. kolory, 8. jednostki. W wyniku popełnionego błędu 1. różnice między wartościami są sztucznie zawyżone, 2. nie można poprawnie zinterpretować wykresu, 3. różnice między wartościami są sztucznie zaniżone, 4. może, 5. nie może, 6. skalę, 7. kolory, 8. jednostki. Zaprezentowany wykres 1. różnice między wartościami są sztucznie zawyżone, 2. nie można poprawnie zinterpretować wykresu, 3. różnice między wartościami są sztucznie zaniżone, 4. może, 5. nie może, 6. skalę, 7. kolory, 8. jednostki być przykładem celowego manipulowania danymi.
3
Ćwiczenie 7
R1JucCA20BR12
Omów wykorzystanie dowolnego typu wykresu. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 8
RyAxACXjdlaKK3
Wyjaśnij, w jakim celu ktoś miałby celowo manipulować danymi. (Uzupełnij).