Scenariusz zajęć

Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak

Temat: Reakcja nitrowania benzenu.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Węglowodory. Uczeń:

11) opisuje właściwości chemiczne węglowodorów aromatycznych na przykładzie reakcji: spalania, z  Cl 2 lub Br 2 wobec katalizatora albo w obecności światła, nitrowania, katalitycznego uwodornienia; pisze odpowiednie równania reakcji dla benzenu i metylobenzenu (toluenu) oraz ich pochodnych, uwzględniając wpływ kierujący podstawników (np. atom chlorowca, grupa alkilowa, grupa nitrowa, grupa hydroksylowa, grupa karboksylowa).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne, samokontrola podczas nauki.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • pisze równanie reakcji nitrowania benzenu;

  • analizuje mechanizm reakcji nitrowania i otrzymywania czynnika nitrującego, aby określić sposób podstawienia czynnika elektrofilowego;

  • projektuje doświadczenie, w którym odróżnia benzen oraz związki aromatyczne od innych węglowodorów.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • pogadanka;

  • mapa myśli;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/ smartfony, tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda, mazak;aplikacja Mentimeter;

  • podręcznik.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytania: co to jest trotyl? Jak go otrzymano? Jak z benzenu można otrzymać trotyl?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów wokół otrzymywania związków nitrowych. Pogadanka na temat znanych związków nitrowych i ich wykorzystania. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów. Efektem pogadanki powinno być wstępne rozpoznanie wiedzy uczniów na temat nitrowania związków, ich budowy i nazewnictwa.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel odsyła uczniów do e‑materiału – samodzielna analiza tekstu źródłowego związanego z syntezą związków nitrowych. Po pracy własnej nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące wyrażeń: elektrofil, jon nitroniowy, mieszanina nitrująca, nitrowanie – pytając o ich interpretację, zastosowanie. Uczniowie sporządzają w zeszytach mapę myśli z ważnych pojęć.

  2. Nauczyciel odsyła uczniów do animacji/modelu 3D, w której przedstawiono mechanizm nitrowania benzenu. Po obejrzeniu animacji, uczniowie rozwiązują zadania zamieszczone w medium. Chętne osoby prezentują odpowiedzi do wykonanych zadań, a pozostali uczniowie weryfikują ich poprawność merytoryczną.

  3. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru, mazaki. Zadaniem uczniów jest zaprojektowanie doświadczenia, w którym przy pomocy reakcji nitrowania odróżnić można benzen oraz związki aromatyczne (toluen) od innych węglowodorów (heksanu, cykloheksanu, pentanu). Poszczególne grupy dostają różne pary związków do rozróżnienia.

  • grupa 1 – benzen, heksan;

  • grupa 2 – toluen, cykloheksan;

  • grupa 3 – toluen, pentan;

  • grupa 4 – benzen, cykloheksan.

  1. Po wyznaczonym czasie liderzy grup prezentują efekty pracy na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Pozostali uczniowie z nauczycielem weryfikują poprawność merytoryczną propozycji.

  2. Uczniowie w parach rozwiązują zadania, zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”. Wybrani uczniowie zapisują odpowiedzi na tablicy. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadań i ewentualnie koryguje popełnione błędy.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Dziś nauczyłem/łam się...

  • Zrozumiałem/łam, że...

  • Zaskoczyło mnie...

  • Dowiedziałem/łam się...

  • Łatwe było dla mnie...

  • Trudność sprawiało mi...

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania:

  • Co oznacza pojęcie elektrofil?

  • Co to jest mieszanina nitrująca i jak ją otrzymać?

  • Jakie są zastosowania nitropochodnych benzenu?

  • Jaka jest rola kwasu siarkowego(VI) w reakcji nitrowania?

  • Na czym polega początkowy etap w reakcji nitrowania?

  1. Nauczyciel może stworzyć quiz i wykorzystać aplikację Kahoot! lub Quizizz.

Praca domowa:

1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”. 2. Nauczyciel prosi uczniów o opisanie zastosowań związków nitrowych, które ich zdaniem mają największy wpływ na życie codzienne.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja może być wykorzystana podczas przygotowywania się do sprawdzianu. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą użyć animacji w celu lepszego zrozumienia nowych treści.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co oznacza pojęcie elektrofil?

  • Co to jest mieszanina nitrująca i jak ją otrzymać?

  • Jakie są zastosowania nitropochodnych benzenu?

  • Jaka jest rola kwasu siarkowego(VI) w reakcji nitrowania?

  • Na czym polega początkowy etap w reakcji nitrowania?

  1. Nauczyciel przygotowuje:

  • arkusze papieru A3, mazaki.