Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak
Temat: Reakcja nitrowania benzenu.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Węglowodory. Uczeń:
11) opisuje właściwości chemiczne węglowodorów aromatycznych na przykładzie reakcji: spalania, z lub wobec katalizatora albo w obecności światła, nitrowania, katalitycznego uwodornienia; pisze odpowiednie równania reakcji dla benzenu i metylobenzenu (toluenu) oraz ich pochodnych, uwzględniając wpływ kierujący podstawników (np. atom chlorowca, grupa alkilowa, grupa nitrowa, grupa hydroksylowa, grupa karboksylowa).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne, samokontrola podczas nauki.
Cele operacyjne
Uczeń:
pisze równanie reakcji nitrowania benzenu;
analizuje mechanizm reakcji nitrowania i otrzymywania czynnika nitrującego, aby określić sposób podstawienia czynnika elektrofilowego;
projektuje doświadczenie, w którym odróżnia benzen oraz związki aromatyczne od innych węglowodorów.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
pogadanka;
mapa myśli;
analiza tekstu źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/ smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda, mazak;aplikacja Mentimeter;
podręcznik.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytania: co to jest trotyl? Jak go otrzymano? Jak z benzenu można otrzymać trotyl?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów wokół otrzymywania związków nitrowych. Pogadanka na temat znanych związków nitrowych i ich wykorzystania. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów. Efektem pogadanki powinno być wstępne rozpoznanie wiedzy uczniów na temat nitrowania związków, ich budowy i nazewnictwa.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odsyła uczniów do e‑materiału – samodzielna analiza tekstu źródłowego związanego z syntezą związków nitrowych. Po pracy własnej nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące wyrażeń: elektrofil, jon nitroniowy, mieszanina nitrująca, nitrowanie – pytając o ich interpretację, zastosowanie. Uczniowie sporządzają w zeszytach mapę myśli z ważnych pojęć.
Nauczyciel odsyła uczniów do animacji/modelu 3D, w której przedstawiono mechanizm nitrowania benzenu. Po obejrzeniu animacji, uczniowie rozwiązują zadania zamieszczone w medium. Chętne osoby prezentują odpowiedzi do wykonanych zadań, a pozostali uczniowie weryfikują ich poprawność merytoryczną.
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru, mazaki. Zadaniem uczniów jest zaprojektowanie doświadczenia, w którym przy pomocy reakcji nitrowania odróżnić można benzen oraz związki aromatyczne (toluen) od innych węglowodorów (heksanu, cykloheksanu, pentanu). Poszczególne grupy dostają różne pary związków do rozróżnienia.
grupa 1 – benzen, heksan;
grupa 2 – toluen, cykloheksan;
grupa 3 – toluen, pentan;
grupa 4 – benzen, cykloheksan.
Po wyznaczonym czasie liderzy grup prezentują efekty pracy na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Pozostali uczniowie z nauczycielem weryfikują poprawność merytoryczną propozycji.
Uczniowie w parach rozwiązują zadania, zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”. Wybrani uczniowie zapisują odpowiedzi na tablicy. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadań i ewentualnie koryguje popełnione błędy.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Dziś nauczyłem/łam się...
Zrozumiałem/łam, że...
Zaskoczyło mnie...
Dowiedziałem/łam się...
Łatwe było dla mnie...
Trudność sprawiało mi...
Przypomniałem/łam sobie, że...
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania:
Co oznacza pojęcie elektrofil?
Co to jest mieszanina nitrująca i jak ją otrzymać?
Jakie są zastosowania nitropochodnych benzenu?
Jaka jest rola kwasu siarkowego(VI) w reakcji nitrowania?
Na czym polega początkowy etap w reakcji nitrowania?
Nauczyciel może stworzyć quiz i wykorzystać aplikację Kahoot! lub Quizizz.
Praca domowa:
1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”. 2. Nauczyciel prosi uczniów o opisanie zastosowań związków nitrowych, które ich zdaniem mają największy wpływ na życie codzienne.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może być wykorzystana podczas przygotowywania się do sprawdzianu. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą użyć animacji w celu lepszego zrozumienia nowych treści.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co oznacza pojęcie elektrofil?
Co to jest mieszanina nitrująca i jak ją otrzymać?
Jakie są zastosowania nitropochodnych benzenu?
Jaka jest rola kwasu siarkowego(VI) w reakcji nitrowania?
Na czym polega początkowy etap w reakcji nitrowania?
Nauczyciel przygotowuje:
arkusze papieru A3, mazaki.