Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Porównanie pozycji monarchy we współczesnych państwach europejskich
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
3) przedstawia, odwołując się do współczesnych przykładów, typologie współczesnych monarchii ze względu na pozycję głowy państwa (absolutna, konstytucyjna, parlamentarna); analizuje normy dotyczące sukcesji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje kompetencje władców w wybranych monarchiach europejskich;
porówuje znaczenie władcy dla działań władzy wykonawczej;
ocenia stosunek obywateli do instytucji monarchii i go uzasadnia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
metoda jigsaw;
analiza tekstu źródłowego;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Z wykorzystaniem burzy mózgów uczniowie definiują współczesne monarchie europejskie i podają ich przykłady.
Faza realizacyjna
1. Podział na grupy i metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do czterech. Następnie łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Na podstawie informacji w sekcjach Przeczytaj i Mapa interaktywna oraz innych dostępnych źródłach zespoły charakteryzują sytuację monarchy w wybranym państwie:
grupa 1 – Hiszpania;
grupa 2 – Belgia;
grupa 3 – Wielka Brytania;
grupa 4 – Szwecja.
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
W tym samy czasie przedstawiciele każdego zespołu rysują na tablicy mapy skojarzeń dot. uprawnień władców przedstawianych monarchii. Mapy są weryfikowane przez cały zespół klasowy.
2. Uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji dotyczącej wpływu na popularność (lub jej brak) monarchicznej formy państwa w społeczeństwach europejskich.
3. Dyskusja. Po przedstawieniu argumentów i kontrargumentów chętne/wybrane osoby przedstawiają wnioski.
4. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5–8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji Sprawdź się.
2. Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych strony pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Napisz krótki esej na temat: „Rola monarchy we współczesnych państwach demokratycznych”.
Materiały pomocnicze:
Karol Petryszak, Monarchia – archaiczna, czy naturalna forma rządów? Przyczynek do analizy historyczno‑antropologicznej, „Racjonalia” 2015, nr 5.
Marek Bankowicz, Beata Kosowska‑Gąstoł, Systemy polityczne, t. 2, Kraków 2020.
Elżbieta Kużelewska, Status ustrojowy władzy wykonawczej w Belgii, „Przegląd Politologiczny”, 1/2017.
Marek Żmigrodzki, Bożena Dziemidok‑Olszewska, Współczesne systemy polityczne, Warszawa 2007.
Barbara Erling, Marta Grzywacz, Katarzyna Korzeniowska, Królowa brytyjska i inni monarchowie europejscy, biqdata.wyborcza.pl.
Mateusz Tomanek, Czy monarchia ma jeszcze sens?, holistic.news.
Tomasz Bielecki, Belgijski król bez korony. Filip I przejmuje tron od swego ojca Alberta II, wyborcza.pl.
Mateusz Kucharczyk,Wybory w Hiszpanii. Przebrzmiały urok monarchii, euractiv.pl.
Anna Nowacka‑Isaksson, Chmury nad szwedzką monarchią, rp.pl
Paweł Sarnecki, Ustroje konstytucyjne państw współczesnych, Kraków 2003.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może być inspiracją do przygotowania prezentacji multimedialnej na temat konstytucji monarchii europejskich.