Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Zaawansowane prezentacje multimedialne – projekt
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Prześledzisz, w jaki sposób prowadzić narrację podczas wygłaszania prezentacji oraz jaką rolę odgrywa ona w odbiorze tego multimedium.
Przeanalizujesz budowę prezentacji multimedialnej.
Stworzysz slajdy atrakcyjne dla odbiorcy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft PowerPoint 2019 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Zaawansowane prezentacje multimedialne – projekt”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Uczniowie podsumowują swoją wiedzę dotyczącą prezentacji.
Ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie w parach zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Następnie przygotowują własny pomysł na prezentację i wykonują ją wedle wskazówek.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z multimedium Wykonują załączone do niego polecenie.
Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne.
Chętne lub wybrane osoby prezentują wykonane przez siebie prezentacje. Powinny pamiętać o tym, by stosować się do najważniejszych zasad, jakie poznały w czasie zajęć.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
jak uniknąć chaosu podczas przygotowywania prezentacji?
w jaki sposób tworzyć slajdy, by zapadły w pamięć odbiorcy?
do czego tak naprawdę służy prezentacja i co ma ona wspólnego z reklamą?
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft PowerPoint 2019 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Można zaproponować uczniom konkurs na najciekawszą i najlepiej poprowadzoną prezentację.