Autor: Maurycy Gast

Przedmiot: Informatyka

Temat: Zaawansowane prezentacje multimedialne – projekt

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych oraz zarządzanie projektami.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) planuje kolejne kroki rozwiązywania problemu, z uwzględnieniem podstawowych etapów myślenia komputacyjnego (określenie problemu, definicja modeli i pojęć, znalezienie rozwiązania, zaprogramowanie i testowanie rozwiązania).
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) projektuje rozbudowę i zakup nowego zestawu komputerowego oraz oprogramowania;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
5) przedstawia trendy w historycznym rozwoju informatyki i technologii oraz ich wpływ na rozwój społeczeństw;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Prześledzisz, w jaki sposób prowadzić narrację podczas wygłaszania prezentacji oraz jaką rolę odgrywa ona w odbiorze tego multimedium.

  • Przeanalizujesz budowę prezentacji multimedialnej.

  • Stworzysz slajdy atrakcyjne dla odbiorcy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • metody aktywizujące.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • oprogramowanie Microsoft PowerPoint 2019 lub wybrany odpowiednik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Zaawansowane prezentacje multimedialne – projekt”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Uczniowie podsumowują swoją wiedzę dotyczącą prezentacji.

  2. Ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Uczniowie w parach zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Następnie przygotowują własny pomysł na prezentację i wykonują ją wedle wskazówek.

  2. Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z multimedium Wykonują załączone do niego polecenie.

  3. Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne.

  4. Chętne lub wybrane osoby prezentują wykonane przez siebie prezentacje. Powinny pamiętać o tym, by stosować się do najważniejszych zasad, jakie poznały w czasie zajęć.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.

    • jak uniknąć chaosu podczas przygotowywania prezentacji?

    • w jaki sposób tworzyć slajdy, by zapadły w pamięć odbiorcy?

    • do czego tak naprawdę służy prezentacja i co ma ona wspólnego z reklamą?

  2. Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft PowerPoint 2019 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Można zaproponować uczniom konkurs na najciekawszą i najlepiej poprowadzoną prezentację.