Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: Język obcy nowożytny (język niemiecki)
Temat zajęć: Der perfekte Umgang mit Hausgeräten/Perfekcyjne obchodzenie się z urządzeniami domowymi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat użytkowania sprzętu i korzystania z instrukcji obsługi.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje informacje zawarte w instrukcji obsługi;
wymienia istotne elementy instrukcji obsługi;
udziela porad dotyczących postępowania z uszkodzonymi urządzeniami domowymi.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
korzysta z autentycznych materiałów źródłowych;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego – porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym na przykład angielskim, tłumaczenie słów, uogólnianie;
odgadywanie znaczenia wypowiedzi ustnych i pisemnych poprzez używanie wskazówek językowych – niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślamy się treści w języku niemieckim;
odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek pozajęzykowych – ilustracje, piktogramy;
centralizowanie procesu uczenia – utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi.
Metody i formy nauczania:
podająca: praca z tekstem źródłowym, praca z katalogiem interaktywnym;
aktywizująca: burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
wydrukowana i pocięta na fragmenty instrukcja obsługi w języku niemieckim,
karteczki z tytułami slajdów katalogów,
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel rozdaje uczniom wydrukowaną i pociętą na fragmenty instrukcję obsługi w języku niemieckim i pyta: Was für ein Text ist das? Was betrifft er? Wozu schreibt man solche Texte? Lest ihr solche Texte gern? Chętni uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów o pobieżne przeczytanie tych krótkich fragmentów i pyta: Welche Begriffe sind Euch aufgefallen? Uczniowie podają przykładowe wyrazy, a nauczyciel zapisuje je na tablicy. Może to zrobić w formie tabelarycznej lub mapy pojęć, dzieląc wyrazy na np. czasowniki, przymiotniki, rzeczowniki, wyrażenia.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z Übung 1 w części Przeczytaj. Nauczyciel prosi uczniów o określenie, które wypowiedzi/stwierdzenia są ich zdaniem prawdziwe, a które fałszywe. Wybrany uczeń odczytuje swoje rozwiązania na forum klasy. Pozostali uczniowie mogą odnieść się do tych propozycji rozwiązań.
Uczniowie zapoznają się z tekstem w części Przeczytaj, a następnie sprawdzają stopień jego zrozumienia, wykorzystując do tego ponownie Übung 1 (uczniowie korygują swoje rozwiązania) oraz Übung 2 (uczniowie zaznaczają, na które z podanych pytań znajdują odpowiedź w przeczytanym tekście)
Uczniowie dobierają się w pary. Nauczyciel prosi ich o zapoznanie się z Übung 3. Uczniowie zadają sobie naprzemiennie pytania do tekstu i udzielają odpowiedzi. Wybrana para uczniów prezentuje taką rozmowę na forum klasy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy główne pojęcia spisu treści instrukcji obsługi (tytuły poszczególnych slajdów katalogu).
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każda grupa losuje trzy hasła i zapoznaje się z danymi slajdami z katalogu.
Następnie przedstawiciele grup podchodzą kolejno do tablicy i według kolejności w wyświetlonym spisie treści omawiają własnymi słowami daną część instrukcji obsługi. Pozostali uczniowie słuchają wypowiedzi kolegów/koleżanek.
Uczniowie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści katalogu, wykorzystując do tego Übung 1 (uzupełniają tekst podanymi wyrazami) oraz Übung 2 (dopasowują fragmenty instrukcji obsługi do nagłówków).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie pracują w grupach. Zapoznają się z Aufgabe 7 w części Sprawdź się. Dodatkowym elementem wzbogacającym zadanie może być wylosowanie przez grupę nazwy urządzenia, którego zadanie dotyczy, np. der Schreibtischlüfter, die Taschenlampe, der USB‑Wecker. Każda grupa przygotowuje spis treści instrukcji obsługi urządzenia oraz argumenty, dlaczego tę pozycję uważa za konieczną, a także, jakie informacje chciałaby w danym punkcie zawrzeć. Uczniowie wykorzystują słownictwo zapisane w formie tabeli/mapy pojęć na początku lekcji oraz informacje z tekstu w części Przeczytaj oraz z katalogu interaktywnego. Przedstawiciele każdej grupy prezentują efekty pracy w grupie na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się – piszą wiadomość e‑mail do koleżanki lub kolegi, w której udzielają porad dotyczących postępowania z uszkodzonym urządzeniem.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
Przed lekcją: uczniowie zapoznają się z przykładową instrukcją obsługi w języku niemieckim dostępną w internecie lub dołączoną w formie książeczki do sprzętu, który znajduje się w ich domu.
W trakcie lekcji: wykorzystanie do pogłębienia tematu lub inspiracji przy realizacji zadań podczas lekcji. Na podstawie słownictwa zawartego w katalogu uczniowie przygotowują pytania do wywiadu z pracownikiem działu reklamacji w marketach ze sprzętem. Wybrany uczeń wciela się w rolę pracownika do spraw reklamacji. Pozostali uczniowie zadają pytania.
Po lekcji: Uczniowie otrzymują od nauczyciela instrukcję obsługi z lukami i na podstawie słownictwa z katalogu uzupełniają brakujące wyrazy/wyrażenia. Uczniowie przygotowują plakat w języku niemieckim zachęcający do uważnego zapoznawania się z instrukcją obsługi zakupionego sprzętu.