Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Język polski
Temat: Jaka jest Pani Bovary i Anna Karenina? Wybór cech
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
zna fabułę oraz bohaterów powieści Madame Bovary Gustawa Flauberta oraz Anna Karenina Lwa Tołstoja;
definiuje pojęcie „bowaryzmu”;
charakteryzuje przy pomocy pojęć z zakresu współczesnej psychologii obie bohaterki;
omawia wpływ obu postaci literackich na inne dzieła kultury.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
metoda stolików eksperckich;
linia chronologiczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze szarego papieru.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Jaka jest Pani Bovary i Anna Karenina? Wybór cech” i prosi o utworzenie zespołów związanych z Panią Bovary i Anną Kareniną. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z odpowiednimi dla siebie częściami treści w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie proszeni są o poznanie treści i przyniesienie odpowiednich fragmentów powieści: Lew Tołstoj Anna Karenina, Madame Bovary Gustaw Flaubert.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla sekcję „Wprowadzenie” i odczytuje cele ucznia. Uczniowie samodzielnie czytają treść wprowadzenia i na głos omawiają kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczenia 1 w sekcji „Sprawdź się”. Po wykonaniu zadania nauczyciel analizuje odpowiedzi, sprawdzając jednocześnie przygotowanie uczniów do lekcji.
Nauczyciel rozpoczyna krótki wykład na temat kontekstu biograficznego, społecznego i moralnego zapowiadanych lektur.
Faza realizacyjna:
Uczniowie siadają w utworzonych przed lekcją zespołach. Nauczyciel informuje, że ich zadaniem będzie stworzenie linii czasu życia głównych bohaterek. W tym celu rozdaje uczniom potrzebne materiały. Uczniowie korzystają z zebranych przed lekcją notatek. Następnie wywieszają na tablicy wykonane prace, przedstawiają bohaterów powieści: Panią Bovary i Annę Kareninę. Następuje wspólne wytypowanie cech bohaterek. Nauczyciel komentuje i dopowiada w razie konieczności, zapisuje na tablicy najtrafniejsze spostrzeżenia.
Uczniowie pozostają na miejscach i wyświetlają sekcję „Ilustracja interaktywna”, następnie zapoznają się z jego treścią. Obie grupy wykonują polecenie 1 i 2.
Nauczyciel zapowiada konferencję specjalistów dziedziny psychologii, której tematem będzie portret psychologiczny Pani Bovary i Anna Karenina. Prosi, aby każdy zespół wytypował trzech specjalistów, reszta grupy przejmie role aktywnej widowni. Wszyscy uczniowie przygotowują się do swoich ról. Nauczyciel informuje, że w trakcie konferencji mają wystąpić „odmienne części mowy”, odpowiednie pytania, oraz hasła „występek przeciwko obyczajności”, bowaryzm. Uczniowie korzystają z dostępnych materiałów, własnych oraz zapisanych na tablicy notatkach, poleceń itp. Konferencję rozpoczyna nauczyciel, analizuje pracę uczniów oraz ocenia.
Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne 2‑4 w sekcji „Sprawdź się” i odczytują swoje odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenie 7 w sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel analizuje odpowiedzi w późniejszym czasie.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela: Czy obie postacie literackie wpłynęły na inne dzieła kultury?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 8 w sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Bogdan Mazan, Aneta Mazur, Dlaczego bowaryzm?, „Acta Universitatis Lodziensis, Litteraria Polonica” 2018, nr 3 (49).
Anna Romaniuk, Anna Karenina to ja, „Twórczość” 2021, nr 3.
Wskazówki metodyczne
Przed lekcją uczniowie mogą zapoznać się z treścią ćwiczeń 5‑7 oraz zawartymi w nich tekstami źródłowymi.