Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paulina Król

Przedmiot: Język polski

Temat: Jaka jest Pani Bovary i Anna Karenina? Wybór cech

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zna fabułę oraz bohaterów powieści Madame Bovary Gustawa Flauberta oraz Anna Karenina Lwa Tołstoja;

  • definiuje pojęcie „bowaryzmu”;

  • charakteryzuje przy pomocy pojęć z zakresu współczesnej psychologii obie bohaterki;

  • omawia wpływ obu postaci literackich na inne dzieła kultury.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • metoda stolików eksperckich;

  • linia chronologiczna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze szarego papieru.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Jaka jest Pani Bovary i Anna Karenina? Wybór cech” i prosi o utworzenie zespołów związanych z Panią Bovary i Anną Kareniną. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z odpowiednimi dla siebie częściami treści w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Uczniowie proszeni są o poznanie treści i przyniesienie odpowiednich fragmentów powieści: Lew Tołstoj Anna Karenina, Madame Bovary Gustaw Flaubert.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla sekcję „Wprowadzenie” i odczytuje cele ucznia. Uczniowie samodzielnie czytają treść wprowadzenia i na głos omawiają kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczenia 1 w sekcji „Sprawdź się”. Po wykonaniu zadania nauczyciel analizuje odpowiedzi, sprawdzając jednocześnie przygotowanie uczniów do lekcji.

  3. Nauczyciel rozpoczyna krótki wykład na temat kontekstu biograficznego, społecznego i moralnego zapowiadanych lektur.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie siadają w utworzonych przed lekcją zespołach. Nauczyciel informuje, że ich zadaniem będzie stworzenie linii czasu życia głównych bohaterek. W tym celu rozdaje uczniom potrzebne materiały. Uczniowie korzystają z zebranych przed lekcją notatek. Następnie wywieszają na tablicy wykonane prace, przedstawiają bohaterów powieści: Panią Bovary i Annę Kareninę. Następuje wspólne wytypowanie cech bohaterek. Nauczyciel komentuje i dopowiada w razie konieczności, zapisuje na tablicy najtrafniejsze spostrzeżenia.

  2. Uczniowie pozostają na miejscach i wyświetlają sekcję „Ilustracja interaktywna”, następnie zapoznają się z jego treścią. Obie grupy wykonują polecenie 1 i 2.

  3. Nauczyciel zapowiada konferencję specjalistów dziedziny psychologii, której tematem będzie portret psychologiczny Pani Bovary i Anna Karenina. Prosi, aby każdy zespół wytypował trzech specjalistów, reszta grupy przejmie role aktywnej widowni. Wszyscy uczniowie przygotowują się do swoich ról. Nauczyciel informuje, że w trakcie konferencji mają wystąpić „odmienne części mowy”, odpowiednie pytania, oraz hasła „występek przeciwko obyczajności”, bowaryzm. Uczniowie korzystają z dostępnych materiałów, własnych oraz zapisanych na tablicy notatkach, poleceń itp. Konferencję rozpoczyna nauczyciel, analizuje pracę uczniów oraz ocenia.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne 2‑4 w sekcji „Sprawdź się” i odczytują swoje odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenie 7 w sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel analizuje odpowiedzi w późniejszym czasie.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela: Czy obie postacie literackie wpłynęły na inne dzieła kultury?

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenie 8 w sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Bogdan Mazan, Aneta Mazur, Dlaczego bowaryzm?, „Acta Universitatis Lodziensis, Litteraria Polonica” 2018, nr 3 (49).

  • Anna Romaniuk, Anna Karenina to ja, „Twórczość” 2021, nr 3.

Wskazówki metodyczne

  • Przed lekcją uczniowie mogą zapoznać się z treścią ćwiczeń 5‑7 oraz zawartymi w nich tekstami źródłowymi.