Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Ograniczenia praw i wolności człowieka wynikające z przepisów prawnych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.

Uczeń:

2) przedstawia kwestie urzeczywistnienia wybranej wolności człowieka i stopnia jej ograniczenia związanego z prawami innych osób lub porządkiem publicznym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest wolność;

  • analizuje ograniczenia praw i wolności wynikające z prawa międzynarodowego i polskiego;

  • ocenia możliwości ingerencji władz w ograniczenia praw i wolności.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody nauczania:

  • dyskusja;

  • analiza tekstów źródłowych;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki A3;

  • kolorowe pisaki.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Analiza definicji wolności z sekcji „Przeczytaj”. Następnie dyskusja na ich temat. Uczniowie wybierają, która definicja według nich najlepiej odzwierciedla ideę wolności. Nazwisko jej twórcy mogą zapisać na tablicy.

3. Wykonanie ćwiczenia 4 z sekcji „Sprawdź się” i przypomnienie katalog praw i wolności człowieka.

Faza realizacyjna

1. Praca z animacją i schematem. Po zapoznaniu się z ich treścią wykonanie w parach dołączonych ćwiczeń. Wspólne omówienie odpowiedzi.

2. Podział na trzy grupy. Każdy zespół dostaje do analizy fragment jednej z ustaw (o stanie wojennym, o stanie wyjątkowym, o klęskach żywiołowych) z podanych w materiałach pomocniczych. Zadaniem uczniów jest:

  • określić, o jakim prawie/wolności jest mowa w tekście;

  • narysować schemat przedstawiający sposób ograniczania prawa lub wolności opisanej we fragmencie ustawy.

3. Wybrane osoby z poszczególnych grup przedstawiają na forum wyniki pracy.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie dokańczają zdanie: „Prawo/wolność, którego ograniczenia nigdy nie chciałbym/chciałabym doświadczyć to…”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze:

Materiały dla grupy 1

R1URmP2m0TrT0

Plik PDF o rozmiarze 62.45 KB w języku polskim

Materiały dla grupy 2

RKYFTWuouF4TK

Plik PDF o rozmiarze 59.55 KB w języku polskim

Materiały dla grupy 3

R2k39seMh0ZAS

Plik PDF o rozmiarze 55.29 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animację można wykorzystać do wcześniejszego przygotowania się uczniów do lekcji. Wówczas na lekcji uczniowie koncentrują się na podanych w materiałach pomocniczych przykładach.