Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wzór Herona
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VII. Trygonometria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
6) oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty).
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
11) stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
udowadnia wzór Herona
wykorzystuje wzór Herona do wyznaczania pola trójkąta o danych bokach
wyznacza wysokość trójkąta, korzystając ze wzoru Herona
analizuje zadania geometryczne oraz wybiera najefektywniejszą metodę prowadzącą do ich rozwiązania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli
burza mózgów
analiza przypadku
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu
projektor multimedialny
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie pracując w grupach sporządzają mapę myśli, zawierającą sposoby wyznaczania pola trójkąta.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel podaje wzór Herona - uczniowie metodą burzy mózgów proponują sposoby jego udowodnienia.
Uczniowie pracują w grupach - po wybraniu jednej z metod udowodnienia wzoru Herona, próbują udowodnić ten wzór. Jeśli wybrany spsoób zawodzi - metodą analizy przypadku śledzą rozwiązanie zaprezentowane w sekcji Przeczytaj.
Grupy prezentują swoje dowody (jeśli są inne niż w sekcji Przeczytaj) lub rozmawiają o tym, dlaczego nie udało im się doprowadzić swoich dowodów do końca.
Uczniowie w grupach zapoznają się z przykładami z sekcji Przeczytaj i animacją.
Chętny uczeń rozwiązuje zadanie nr 3 z animacji.
Nastepnie uczniowie pracują w parach - każda osoba z danej pary na zmianę podaje długości boków trójkąta, a koleżanka/kolega z pary oblicza pole tego trójkąta.
Uczniowie wspólnie ustalają algorytm sposobu obliczania pola trójkąta o bokach danej długości.
Uczniowie rozwiązują indywidualnie ćwiczenia interaktywne 7‑8.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek oraz zwraca uwagę na poprawność zapisów.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych 1‑6.
Materiały pomocnicze:
Pole trójkątaPole trójkąta
Obliczanie pól i obwodów trójkątówObliczanie pól i obwodów trójkątów
Pole trójkątaPole trójkąta
Wskazówki metodyczne:
Materiały zawarte w animacji uczniowie mogą wykorzystać przygotowując się do lekcji. Umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.
Animację można wykorzystać na zajęciach poświęconych wyznaczaniu pól wielokątów.