Scenariusz

Autor

Learnetic

Temat zajęć

Raz, dwa, trzy… programujesz Ty

Grupa docelowa

szkoła podstawowa, klasy IV‑VI

Ogólny cel kształcenia

Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym;

2) myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

3) informatyczne (TSI kompetencje społeczeństwa informacyjnego);

4) umiejętność uczenia się;

6) inicjatywność i przedsiębiorczość;

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:
a) analizuje sytuacje problemowe i znajduje rozwiązanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia;
b) stosuje zasady postępowania algorytmicznego;
c) ocenia efektywność rozwiązania, znajduje najlepszą metodę, zgodnie z podanymi kryteriami.

Metody/techniki kształcenia:

  • pogadanka

  • pokaz multimedialny

  • ćwiczenia

  • metoda problemowa

  • „burza mózgów”

Formy ogranizacji pracy:

  • indywidualna

  • grupowa

  • zbiorowa

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne.

  • Podanie tematu lekcji i omówienie jej przebiegu.

  • Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat algorytmów, zadaje pytania:
    Co to jest instrukcja, przepis?
    Dlaczego z nich korzystamy?
    Jakie codzienne czynności wykonujemy krok po kroku? (W odpowiedzi np. mycie zębów)
    Co by się stało, gdybyśmy jakiś krok pominęli lub wykonali kroki w innej kolejności?

  • Nauczyciel wprowadza pojęcie algorytmu.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie oglądają film „Pan każe – sługa musi”.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy.

  • Każda grupa losuje zadanie (np. parzenie herbaty, gotowanie budyniu) i przedstawia je w postaci listy kroków oraz schematu blokowego.

  • Grupy prezentują wyniki swojej pracy.

  • Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania interaktywne utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu.

  • Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel inicjuje pogadankę w celu omówienia i utrwalenia zagadnień poruszonych w filmie: algorytm, etapy tworzenia algorytmu, sposoby zapisu algorytmu, lista kroków, schemat blokowy, omówienie kształtów i funkcji poszczególnych bloków, wielokrotne wykonywanie instrukcji (powtórz), rozwiązanie optymalne.

1

Praca domowa

  • Uczniowie przedstawiają dowolnie wybraną czynność codzienną (inną niż te na lekcji) w postaci listy kroków i schematu blokowego.

  • Uczniowie zapisują algorytm zamalowania wybranego kształtu (litera, cyfra, figura geometryczna) na planszy o wymiarach 10x10.

  • Chętni uczniowie zapoznają się z programami omówionymi na koniec filmu.

m5a364038f192e260_1511613753622_0

Metryczka

Tytuł

Raz, dwa, trzy… programujesz Ty

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi

brak

Przedmiot

Informatyka

Etap edukacyjny

II/SP klasy IV‑VI

Podstawa programowa

5. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera. Uczeń:

1) za pomocą ciągu poleceń tworzy proste motywy lub steruje obiektem na ekranie;

Nowa podstawa programowa

I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów. Uczeń:

2) formułuje i zapisuje w postaci algorytmów polecenia składające się na:

c) sterowanie robotem lub obiektem na ekranie;

Kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006, Kompetencje kluczowe:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym;

2) myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

3) informatyczne (TSI kompetencje społeczeństwa informacyjnego);

4) umiejętność uczenia się;

6) inicjatywność i przedsiębiorczość;

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Po zapoznaniu się z e‑materiałem uczeń:

– analizuje sytuacje problemowe i znajduje rozwiązanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia;

– stosuje zasady postępowania algorytmicznego;

– ocenia efektywność rozwiązania, znajduje najlepszą metodę, zgodnie z podanymi kryteriami.

1

Powiązanie z e‑podręcznikiem

brak