| |
| |
| Przykłady ruchu harmonicznego |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy/rozszerzony |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres podstawowy Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; IV. Drgania. Uczeń: 2) analizuje ruch drgający pod wpływem siły sprężystości posługując się pojęciami wychylenia, amplitudy oraz okresu drgań; podaje przykłady takiego ruchu; Zakres rozszerzony Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; V. Drgania. Uczeń: 2) analizuje ruch pod wpływem siły sprężystości; posługuje się pojęciem ruchu harmonicznego; podaje przykłady takich ruchów. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
przywołuje przykłady ruchu drgającego oraz opisuje wykresy zależności położenia od czasu otrzymane podczas rejestracji tego ruchu;
wnioskuje, że ruch drgający, w którym wykres zależności wychylenia od czasu ma kształt sinusoidalny jest nazywany ruchem harmonicznym;
uzasadnia, że ruch harmoniczny jest szczególnym przypadkiem ruchu drgającego;
odczytuje z wykresu położenia od czasu amplitudę i okres drgań;
rozpoznaje ruch harmoniczny na podstawie wykresu;
analizuje wykresy zależności położenia od czasu ciężarka zawieszonego na sprężynie i wahadła matematycznego;
uzasadnia stwierdzenie, że drgania ciężarka zawieszonego na sprężynie i ruch wahadła matematycznego są z dobrym przybliżeniem drganiami harmonicznymi.
|
| formative feeedback - kształtująca (ucząca) informacja zwrotna lub ocenianie kształtujące |
| - pogadanka wstępna, - dyskusja, - rozwiązywanie problemów. |
| - praca indywidualna, - dyskusja, - praca w parach. |
| - film edukacyjny, - zestaw zadań. |
| Darmowe aplikacje do pomiarów przyspieszenia, prędkości kątowej na urządzenia mobilne (smartfon, iPhone), np. phyphox, Physics Toolbox Suite. |
|
|
Zaciekawienie: Nawiązanie do wiedzy potocznej uczniów i przykładów drgań obserwowanych w życiu codziennym (według wstępu) Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy. Przykładowe pytania do uczniów: - Podaj przykłady i cechy ruchu drgającego. - Podaj związek okresu z częstotliwością drgań. |
|
Nauczyciel omawia zadania uczniów. Uczniowie oglądają film edukacyjny „Przykłady ruchu harmonicznego”. Nauczyciel kieruje dyskusją na temat filmu. Uczniowie odpowiadają na pytanie: Które z drgań przedstawionych na filmie są drganiami harmonicznymi? Uzasadnij odpowiedź. Praca w parach. Uczniowie analizują wspólnie przykłady ruchu harmonicznego (opisane w filmie) oraz rozwiązują zadania: 1, 3, 6 z zestawu ćwiczeń. |
|
Uczniowie przeprowadzają dyskusję podsumowującą w oparciu o rozwiązanie zadań: 4, 5 i 7 z zestawu ćwiczeń. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr 2 i 8 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film edukacyjny „Przykłady ruchu harmonicznego” można wykorzystać podczas lekcji tak jak opisano w scenariuszu. Może być też samodzielnie wykorzystany przez uczniów przed lekcją oraz po lekcji do przypomnienia, powtórzenia. Uczniowie mogą przeprowadzić doświadczenia ze smartfonem w ramach pracy domowej. |