Sprawdź się
Uczniowie badali ruch wahadła zbudowanego z lejka wypełnionego piaskiem, zawieszonego na sznurku. Na kartonie, umieszczonym pod wahadłem, obserwowali jak układał się wysypujący się z lejka piasek podczas ruchu wahadła. Gdy karton był nieruchomy, piasek układał się na linii prostej. Jaki kształt miała obserwowana przez uczniów krzywa, gdy przesuwali oni karton ruchem jednostajnym w kierunku prostopadłym do płaszczyzny drgań wahadła?
Po autostradzie jedzie ciężarówka z przyczepą, przyczepa wolno kołysze się w górę i w dół. Jak sądzisz, przyczepa jest mocno obciążona czy raczej pusta?
Rysunek przedstawia schemat doświadczenia i wykres otrzymany przez uczniów podczas rejestracji drgań ciężarka zawieszonego na sprężynie za pomocą czujnika odległości M. Uzupełnij zdanie wpisując w miejsce kropek wartości odczytane z wykresu.
Czy masz pomysł, co może być przykładem oscylatora, w którym częstotliwość jest niezależna od amplitudy drgań?
Zaprojektuj doświadczenie, w którym zarejestrujesz ruch wahadła matematycznego za pomocą aplikacji zainstalowanej na smartfonie. Zadbaj o to, aby smartfon nie został uszkodzony podczas wykonywania doświadczenia!