Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Współczesne partie socjaldemokratyczne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

7) porównuje założenia myśli socjaldemokratycznej i katolickiej nauki społecznej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje wyzwania, jakie stoją przed współczesnymi partiami socjaldemokratycznymi;

  • konstruuje własny program partii socjaldemokratycznej;

  • ocenia atrakcyjność idei socjaldemokracji dla współczesnych społeczeństw.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego;

  • prezentacja uczniowska;

  • dyskusja „za i przeciw”;

  • odwrócona lekcja;

  • burza mózgów.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Na poprzedniej lekcji nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie krótkiej prezentacji na temat jednej ze współczesnych partii socjaldemokratycznych działających w państwach Unii Europejskiej.

Faza wstępna

1. Nauczyciel przedstawia temat i cele zajęć.

2. Nauczyciel rozpoczyna lekcję, prosząc uczniów, aby zastanowili się, jakie nowe wyzwania stoją przed partiami politycznymi we współczesnym świecie.

3. Pomysły uczniów zostają zapisane na tablicy.

Faza realizacyjna

1. Każda z grup prezentuje na forum klasy przygotowaną w domu prezentację. Nauczyciel uzupełnia ewentualne nieścisłości.

2. Uczniowie odpowiadają na pytanie, czy współczesne partie socjaldemokratyczne mają w swoich programach odpowiedzi na wyzwania współczesnego świata.

3. Uczniowie starają się ocenić dostosowanie programów partii do współczesnych wyzwań.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel inicjuje dyskusję, pytając uczniów, czy współczesne partie socjaldemokratyczne mogą być atrakcyjne dla wyborców. Prosi o uzasadnienie.

2. Wybrana osoba proszona jest o podsumowanie dyskusji.

Praca domowa:

Uczniowie dostają jako zadanie domowe napisanie programu partii socjaldemokratycznej uwzględniającego wyzwania współczesności.

Materiały pomocnicze:

Tony Blair, Trzecia droga. Nowa polityka na nowe stulecie, [w:] Spory wokół Nowej Trzeciej Drogi, red. Tadeusz Kowalik, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2001.

Andrew Heywood, Ideologie polityczne, Warszawa 2007.

Adam Płachciak, Tony'ego Blaira koncepcja socjalizmu etycznego, [w:] Annales. Etyka w życiu gospodarczym, Łódź 2014, vol. 17, nr 2.

Katarzyna Sobolewska‑Myślik, Partie i systemy partyjne we współczesnym świecie, Warszawa 2004.

Roman Tokarczyk, Współczesne doktryny polityczne, Kraków 2003.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Może być pomocne w przygotowaniu przez uczniów prezentacji lub jako inspiracja do dyskusji.