Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Świat w języku
– o Wojnie polsko‑ruskiej pod flagą biało‑czerwoną Doroty Masłowskiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia kontekst wydawniczy powieści Wojna polsko‑ruska pod flagą biało‑czerwoną;
wskazuje przykłady słownictwa slangowego i potocznego w powieści Doroty Masłowskiej;
analizuje funkcjonalność stylizacji zastosowanych w powieści;
wyjaśnia, w jaki sposób język powieści buduje świat przedstawiony.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel w fazie wprowadzającej nawiązuje z uczniami rozmowę o materiale językowym literatury. Pyta: Czy język ulicy, slang młodzieżowy może być używany w wartościowej prozie? Jeśli tak, jakim celom służy taki zabieg? Po wymianie refleksji uczniowskich na ten temat, nauczyciel informuje, że na lekcji będzie omawiana powieść Doroty Masłowskiej Wojna polsko‑ruska pod flagą biało‑czerwoną, której publikacja wzbudziła wiele kontrowersji, właśnie ze względu na językową stylizację. Następnie nauczyciel prezentuje „Wprowadzenie” do lekcji, jej cele i zapisuje temat.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”, przede wszystkim z kontekstem wydawniczym powieści Doroty Masłowskiej. Fragmenty utworu z sekcji „Przeczytaj” posłużą do pracy z multimedium.
Praca z multimedium.
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem przedstawiającym obszary językowe, w których Dorota Masłowska dokonała stylizacji. Uczniowie wykonują polecenia i ćwiczenia przyporządkowane do tego multimedium (wybrane mogą posłużyć jako praca domowa). Następnie wyjaśniają, w jaki sposób świat przedstawiony powieści został wykreowany przez język postaci. W tym celu zapoznają się z multimedium „Mapa myśli” i wykonują polecenia poświęcone słownictwu (leksyce) nazywającemu i wartościującemu rzeczywistość powieściową.
Faza podsumowująca
W fazie podsumowującej nauczyciel przypomina, że powieść została opublikowana w 2002 roku, więc dwadzieścia lat temu (niniejszy materiał edukacyjny powstał w 2022 roku). W związku z tym nauczyciel pyta uczniów, które z tych słów, wyrażeń i innych form językowych przetrwały w języku młodzieżowym, a które już w nim nie występują. Jakie mogą być tego przyczyny? Tutaj można zasugerować, że język internetu i technologii mógł ulec znacznej zmianie.
Materiały dodatkowe:
Ekranizacja powieści: Wojna polsko‑ruska, reż. Xawery Żuławski, 2009.
Wróblewski Łukasz, Dorota Masłowska. Opowieść o wstręcie, Kraków 2016.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.