Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Prawa socjalne – realizacja przez państwo i związane z tym dylematy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IV. Prawa człowieka i ich ochrona.
Uczeń:
1) wymienia „zasady ogólne” i katalog praw człowieka zapisane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
4) rozważa dylematy związane z prawami socjalnymi i sposobem ich realizacji przez państwo.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia i klasyfikuje podstawowe prawa socjalne;
przedstawia najważniejsze dokumenty międzynarodowe dot. praw socjalnych;
analizuje dylematy związane z realizacją praw socjalnych.
Strategie nauczania:
lekcja odwrócona;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Wprowadzenie do dyskusji na temat genezy praw socjalnych oraz ich współczesnych uwarunkowań.
2. Nauczyciel przedstawia temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna
1. Przygotowania do debaty oksfordzkiej na temat: „Czy współczesne państwo powinno realizować szeroki zakres praw socjalnych?”
2. Wybór osoby prowadzącej oraz sekretarza obrad. Zwolennicy szerokich praw socjalnych siadają po jednej stronie klasy, przeciwnicy – po drugiej. Nauczyciel przypomina zasady dyskusji i poucza prowadzącego o obowiązku ich pilnowania.
3. Przebieg debaty. Głos zabierają, na zmianę, przedstawiciele jednej i drugiej frakcji.
4. Zakończenie debaty i głosowanie, którego przedmiotem jest pytanie postawione w tytule debaty.
5. Sekretarz obrad zlicza głosy, prowadzący ogłasza werdykt. Nauczyciel przedstawia swoje uwagi dotyczące zakończonej dyskusji. Prezentuje argumenty obu stron, które powinny zostać użyte w toku dyskusji. Ocenia pracę prowadzącego obrady.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie zapoznają się z grafiką „Polityka socjalna państwa w świetle polskiej konstytucji” i wykonują ćwiczenie zamieszczone pod tym materiałem.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–3 z sekcji Sprawdź się.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 4–8 z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r.
Polityka społeczna w zmieniającej się rzeczywistości, opr. zbiorowe, Katowice 2016.
Powszechna deklaracja praw człowieka.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć podsumowujących.