Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Znaczenia kultury politycznej dla trwałości systemu demokratycznego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
1) przedstawia idee społeczeństwa obywatelskiego i charakteryzuje jego rozwój w XX‑wiecznym państwie polskim;
2) wyjaśnia – z wykorzystaniem wyników badań społecznych – jak powstaje i jakie znaczenie dla społeczeństwa obywatelskiego ma kapitał społeczny i zaufanie; przedstawia, jak codzienne zachowania sprzyjają budowaniu kapitału społecznego lub go niszczą;
8) wyjaśnia, czym jest kultura polityczna społeczeństwa; charakteryzuje jej typy w ujęciu klasycznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie społeczeństwa obywatelskiego i kultury politycznej;
charakteryzuje typy kultury politycznej;
wskazuje przykłady kultury politycznej w różnych społeczeństwach;
wyjaśnia wpływ kultury politycznej na stabilność systemu demokratycznego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
mapa myśli;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Uczniowie zapoznają się z treścią audiobooka, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Mapa myśli. Uczniowie wypisują cechy społeczeństwa obywatelskiego i wskazują przykłady jego działań.
3. Burza mózgów – utworzenie definicji kultury politycznej i jej weryfikacja z wykorzystaniem Leksykonu politologii.
Faza realizacyjna
1. Podział na trzy grupy. Każda z nich dostaje za zadanie przygotowanie informacji na temat jednego z typów kultury politycznej według klasycznej teorii Almonda i Verby. Powinna powstać prezentacja multimedialna, w której poza charakterystyką typu kultury politycznej znajdą się przykłady społeczeństw, w których dany typ kultury występuje.
2. Przedstawienie fragmentów prezentacji i ich wspólne omówienie oraz weryfikacja treści. Po ewentualnych uzupełnieniach uczniowie tworzą jedną prezentację, zawierającą także informacje dotyczące funkcji kultury politycznej.
3. Praca w parach – przygotowanie przykładów aktywności społecznej, które świadczą o występowaniu partycypacyjnej kultury politycznej. Chętni uczniowie przedstawiają swoje przykłady.
Faza podsumowująca
1. Dyskusja nad tym, czy kultura polityczna może mieć wpływ na trwałość systemu demokratycznego. Wybrana/chętna osoba moderuje dyskusję, druga zapisuje na tablicy najbardziej istotne argumenty za i przeciw. Osoba moderująca dyskusję dokonuje jej podsumowania.
Praca domowa:
Napisz esej na temat: „Czy kultura polityczna może mieć wpływ na trwałość systemu demokratycznego?”.
Materiały pomocnicze:
Anthony Giddens, Socjologia, Warszawa 2012.
Gordon Marshall (red.), Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa 2006.
Andrzej Antoszewski, Ryszard Herbut (red.), Leksykon politologii, Wrocław 2004.
Andrew Heywood, Politologia, Warszawa 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może zostać wykorzystany przez uczniów jako inspiracja do stworzenia mapy myśli dotyczącej współczesnych i historycznych ruchów społecznych.