Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Komizm w Skąpcu Moliera
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
dowie się, jak komizm działa na odbiorcę.
omówi rodzaje komizmu;
przeanalizuje elementy komizmu w Skąpcu Moliera.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed zajęciami zapoznają się z lekturą Moliera Skąpiec. Przygotowują się do omówienia tekstu, szukając informacji na temat kontekstów potrzebnych do pracy z materiałem.
Faza wprowadzająca:
Mapa myśli. Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo KOMEDIA. Uczniowie na dużym arkuszu papieru tworzą mapę myśli związaną z tym słowem. Umieszczają na niej synonimy tego słowa, wszystkie skojarzenia, tytuły utworów literackich, ozdabiają materiał. Prezentują wyniki swojej pracy (np. w formie planszy na ścianie).
Nauczyciel przedstawia cel i temat zajęć. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel na podstawie tekstu w sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj” w e‑materiale rozmawia z uczniami o komizmie i rodzajach komizmu. Dzieli uczniów na 3 zespoły. Każda grupa przygotowuje informacje na temat jednego rodzaju komizmu oraz wskazuje przykłady realizacji w Skąpcu.
Nauczyciel na dużym ekranie prezentuje uczniom schemat. Jako podsumowanie dotyczące rodzajów komizmu uczniowie indywidualnie wyjaśniają, która, ich zdaniem, forma komizmu jest charakterystyczna dla Skąpca Moliera i uzasadniają swoje zdanie.
Uczniowie zapoznają się z nagraniem zamieszczonym w e‑materiale. Następnie w parach wykonują polecenia 1 i 2 z sekcji.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach lub w kilkuosobowych grupach wykonują ćwiczenia zamieszczone w sekcji „Audiobook”. Po zakończonej pracy następuje omówienie rozwiązań.
Praca domowa:
Wyjaśnij, które zachowania Harpagona – głównego bohatera Skąpca – można uznać za „niezgodne z rozumem”.
Materiały pomocnicze:
Tadeusz Żeleński‑Boy, Wstęp, [w:] Molier, Skąpiec, Wrocław 1947.
Tadeusz Boy‑Żeleński, Molier, Gdańsk 2000.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do podsumowania lekcji.