Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Obrazy powstające w soczewkach |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, podsumowująca rozmowa kierowana |
Formy zajęć: | dyskusja grupowa, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna / rzutnik, zestaw do prezentacji doświadczeń z optyki |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie do tematu i zaciekawienie uczniów poprzez odniesienie do życia codziennego, np. opowiedzenie im o tym, gdzie w otaczającej ich rzeczywistości mogą spotkać soczewki – pokazanie kilku przykładów w klasie. Uczeń, po takim wstępie, powinien wiedzieć, że nie uczy się o czymś, co jest oderwane od rzeczywistości. | |
Faza realizacyjna: | |
– nauczyciel prezentuje uczniom doświadczenie polegające na obserwacji cech obrazów powstających w soczewkach; jeśli nie ma ku temu warunków, należy pokazać uczniom to samo za pomocą symulacji interaktywnej, – nauczyciel prosi uczniów o wypunktowanie obserwacji, – uczniowie dzielą się swoimi obserwacjami z doświadczenia, – nauczyciel tłumaczy uczniom każde z zaobserwowanych zjawisk, – uczniowie zadają także pytania dotyczące kwestii niezrozumiałych, – nauczyciel odpowiada na pytania uczniów, – nauczyciel opowiada uczniom, czym są aberracje, a następnie prosi o podanie przykładów aberracji w życiu codziennym, – uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
– uczniowie wykonują zadania wskazane przez nauczyciela (mogą to być zadania dołączone do niniejszego materiału), – nauczyciel sprawdza poprawność uczniowskich rozwiązań. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, w trakcie której uczniowie zadają pytania dotyczące niejasnych kwestii, a następnie odpowiadają na krótkie pytania nauczyciela dotyczące materiału przedstawionego na bieżącego tematu. | |
Praca domowa: | |
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z symulacją interaktywną dołączoną do niniejszego materiału oraz wyselekcjonowanie kluczowych informacji i sporządzenie notatki z zajęć. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulacja interaktywna może być wykorzystana do samodzielnej pracy ucznia przed lub po lekcji. |