Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Poetyckie wyznanie wiary. Księga Psalmów
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskaże w utworze cechy gatunkowe psalmu;
omówi sposób ukazania Boga w psalmach;
scharakteryzuje przedstawione w psalmach relacje pomiędzy Bogiem a człowiekiem;
wyjaśni, na czym polega uniwersalny charakter psalmów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Poetyckie wyznanie wiary. Księga Psalmów”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Mapa myśli” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Nauczyciel wybiera kilka psalmów i poleca uczniom, aby się z nimi zapoznali.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do zajęć. Zachęca ich do dyskusji, stawiając pytania:
- Jaki problem został poruszony w przeczytanym przez was psalmie?
- Co można powiedzieć o budowie tego psalmu?
- Do jakiego rodzaju psalmów można go zaliczyć i dlaczego?
Faza realizacyjna:
Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują mapę myśli. Ich zadaniem jest indywidualne uzupełnienie mapy na podstawie Psalmu 29. Następnie w parach na podstawie Psalmu 29 formułują argument potwierdzający tezę, że psalmy są przede wszystkim wyrazem wiary.
Nauczyciel odtwarza w klasie nagranie z sekcji multimedialnej. Na tej podstawie uczniowie wyjaśniają, dlaczego biblijne psalmy są uznawane za teksty uniwersalne. Mogą to zrobić w formie pisemnej lub przeprowadzić dyskusję.
Polecenie 2 oraz oba ćwiczenia z sekcji uczniowie wykonują indywidualnie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np. Dlaczego psalmy stanowią uniwersalny obraz człowieka i bogactwa jego emocji oraz przeżyć?
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Odnosząc się do Psalmu 29:
- ustal, w jaki sposób została zobrazowana w tekście boska moc; z jakimi określeniami połączono rzeczownik „Pan”?
- przedstaw relacje łączące Boga z człowiekiem,
- rozwiń końcową obietnicę: co mówi ona o miejscu i roli człowieka w świecie? Nazwij wartości, które są ważne w jego życiu.
Materiały pomocnicze:
Biblia Tysiąclecia, tłum. J. Drozd i inni, Poznań 2003.
O psalmach, [w:] Józef Sadzik, Księga psalmów, tłum. Czesław Miłosz, Paryż 1982.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.