Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Programowanie obiektowe – projekt, etap III
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz, czym jest dziedziczenie w języku UML.
Oznaczysz dziedziczenie w języku UML.
Zdefiniujesz klasy i ich metody na diagramie.
Porównasz diagram klas i diagram pakietów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Programowanie obiektowe – projekt, etap III”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów, by usiedli w grupach, w których pracują w ramach projektu dot. programowania obiektowego.
Faza realizacyjna:
Uczniowie logują się na swoje konta Github. Zapoznają się z recenzjami projektów przygotowanych przez kolegów i koleżanki, dyskutują na ich temat.
Uczniowie w parach decydują, czy wprowadzają zasugerowane poprawki. Odsyłają komentarz do recenzji, jaki otrzymali.
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Na jej podstawie przygotowują diagram klas oraz obiektów swoich projektów.
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Prezentacja multimedialna” i weryfikują poprawność swoich diagramów.
Uczniowie zapisują efekty swojej pracy w serwisie Github
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o ocenę, na ile przydatne było dla nich to, że na ich projekty spojrzał ktoś inny.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Prezentacja multimedialna może posłużyć do powtórzenia wiadomości nt. diagramów.