Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Historia jako nauka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia znaczenie takich terminów jak historia, historiografia, cezura, epoka.
nazywa i opisuje epoki historyczne.
podaje, jakie wydarzenia zostały uznane za najważniejsze w dziejach i posłużyły do podziału historii na epoki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Historia jako nauka”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 1 i 2 zawartego w sekcji „Sprawdź się”.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca, aby jedna osoba - ochotnik lub uczeń wskazany przez prowadzącego - przedstawił najważniejsze informacje związane z tematem „Historia jako nauka”. Może nakierunkowywać ucznia pytaniami np. o to, kiedy „zaczęła się” historia; jakie znaczenie ma to słowo; w jaki sposób dzieli się historię i jakie cezury można wskazać? Uczeń udziela odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą dopowiadać ważne według nich informacje.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia od 3 do 5, dopasowując definicje czy uzupełniając teksty. Konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Praca z multimedium („Audiobook”). Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy i poleca aby wykonali w nich polecenie nr 2 dołączone do audiobooka: „Które wydarzenia historyczne uznajemy za szczególnie ważne i dlaczego?”. Odtwarza nagranie, a po ustalonym czasie prosi przedstawiciela jednej z grup o udzielenie odpowiedzi. Pozostali uczniowie mogą uzupełniać jego wypowiedź. W podobny sposób w kolejnym kroku uczniowie wykonują polecenie nr 3: „Jakie wydarzenia z historii Polski można by uznać za kończące średniowiecze?”. Nauczyciel prosi uczniów, którzy zgłaszają swoje propozycje, o uzasadnienie swoich propozycji.
Nawiązując do audiobooka i omawianych zagadnień, nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jakie wydarzenia w waszym życiu moglibyście wskazać jako ważne cezury i dlaczego? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje. Następnie nauczyciel dodaje kolejne pytanie: A jakie ważne cezury moglibyscie wskazać w historii waszego miasta? Jakie wydarzenia uznajecie za szczególnie ważne i dlaczego?
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie wiedzy uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 6 i 7.
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Pyta, czy uczniowie uzyskali odpowiedzi na pytania zadane na początku zajęć; jeśli nie, uczniowie wspólnie z nauczycielem szukają rozwiązania.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Dla uczniów chętnych: Wyznacz cezury w historii twojej miejscowości (lub innej wybranej). Uzasadnij wybór.
Materiały pomocnicze:
N. Davies, Europa. Rozprawa historyka z historią, przekł. Elżbieta Tabakowska, Kraków 2006.
J. Le Goff, Długie średniowiecze, przekł. Maria Żurowska, Warszawa 2007.
J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 2009.
W. Werner, Wprowadzenie do historii, Warszawa 2012.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Audiobook”, aby przygotować się do późniejszej pracy.