Sprawdź się
Zaznacz kolorem zielonym stwierdzenia prawdziwe, a czerwonym fałszywe.
Przyporządkuj do nazwy epoki jej charakterystyczną cechę.
epoka naznaczona dwiema krwawymi wojnami światowymi oraz cechująca się rozwojem przywilejów socjalnych (przede wszystkim w Europie) i postępem technologicznym, epoka, w której powstały pierwsze państwa. Powstanie państw umożliwiło m.in. organizację pracy ludzi, dzięki któremu stało się możliwe wznoszenie potężnych budowli, epoka, w której Europę łączyło wyznawanie religii chrześcijańskiej oraz posługiwanie się przez elity jednym językiem, łaciną., epoka, w której państwa europejskie kolonizowały Nowy Świat (Amerykę) i tworzyły imperia, a na starym kontynencie rozwijał się protestantyzm, epoka odkryć i wynalazków, narodzin nowych ideologii oraz rozwoju świadomości narodowej
starożytność | |
średniowiecze | |
nowożytność | |
XIX wiek | |
dzieje najnowsze |
W poniższej tabeli użyto słowa „historia” w różnych znaczeniach. Uzupełnij ją.
dzieje, narracja historyczna, wydarzenie, to co się wydarza; zmiany zachodzące w czasie, jakakolwiek opowieść, opowieść o wydarzeniach na świecie (zmianach) sporządzona na podstawie badań, według reguł akceptowanych w ramach nauk humanistycznych, Historia ssaków zaczyna się w erze mezozoicznej., Po matematyce mamy historię. Po maturze idę na historię. Studiowałem historię we Wrocławiu.
Słowo „historia” w różnych znaczeniach | Wyjaśnienie | Przykłady użycia |
---|---|---|
dzieje | wydarzenie, to co się wydarza; zmiany zachodzące w czasie | Historia ssaków zaczyna się w erze mezozoicznej. |
jakakolwiek opowieść | ||
narracja historyczna | ||
opowieść o wydarzeniach na świecie (zmianach) sporządzona na podstawie badań, według reguł akceptowanych w ramach nauk humanistycznych | ||
Po matematyce mamy historię. Po maturze idę na historię. Studiowałem historię we Wrocławiu. |
Na podstawie: Wiktor Werner, Wprowadzenie do historii, Warszawa 2012, s. 14.
Uzupełnij tekst.
Ułóż w kolejności chronologicznej epoki w historii powszechnej i historii Polski.
Napisz powyżej osi czasu nazwy epok z historii powszechnej. Następnie przyporządkuj do dat wydarzenia z historii powszechnej oraz historii Polski oddzielające poszczególne epoki.
Połącz wydarzenia z datami
1914,
1918,
1795,
1492,
1789,
476,
966,
1505
upadek cesarstwa zachodniorzymskiego | |
przyjęcie chrztu przez Mieszka I | |
odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba | |
uchwalenie konstytucji Nihil novi | |
wybuch rewolucji francuskiej | |
III rozbiór Polski | |
wybuch I wojny światowej | |
odzyskanie przez Polskę niepodległości |
Na podstawie podanej informacji zaproponuj cztery wydarzenia z historii Rzeszowa, które można uznać za cezury w historii miasta.
Osada na terenie dzisiejszego Rzeszowa powstała w XI‑XII w. Gród przyłączył do Polski król Kazimierz Wielki i nadał mu prawa miejskie w 1354 r. Umożliwiło to rozwój gospodarczy miastu. W XV w. Rzeszów spłonął, ale został odbudowany i rozwijał się jako ośrodek handlowy, w którym przecinały się szlaki lądowe i wodne. W 1591 r. wybudowano ratusz. Po pierwszym rozbiorze Polski w 1772 r. miasto znalazło się w zaborze austriackim. W 1858 r. doprowadzono do Rzeszowa linię kolejową z Krakowa, a w 1861 r. wybudowano linię do Lwowa. Od 1918 r. miasto ponownie znajdowało sie w granicach Polski. W 1936 r. zbudowano w mieście wodociągi. W latach 1923–33 w Rzeszowie i okolicy wybuchały strajki robotnicze i chłopskie. Po włączeniu miasta do Centralnego Okręgu Przemysłowego i wybudowaniu Wytwórni Silników w 1937 r. nastąpiło ożywienie gospodarcze. W latach 1939‑1945 Rzeszów był pod okupacja niemiecką. Po 1945 stał się siedzibą województwa. W latach 1950–92 liczba ludności wzrosła ponad 5 razy. W 2005 r. otwarto pierwsze regularne międzynarodowe połączenie lotnicze (do Londynu).
Wyznacz cezury w historii twojej miejscowości (lub innej wybranej). Uzasadnij wybór.