Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1T2iJDOLzByA1
Ćwiczenie 1
Cezurą w historii nazywamy: Możliwe odpowiedzi: 1. interpretację przeszłości., 2. klasyfikowanie wydarzeń ze względu na ich ważność., 3. graniczną datę rozpoczynającą albo kończącą dany okres historyczny., 4. zakaz mówienia o niewygodnych faktach historycznych.
1
Ćwiczenie 2

Zaznacz kolorem zielonym stwierdzenia prawdziwe, a czerwonym fałszywe.

R1RubWeqGKONn
1. Prehistoria skończyła się wraz z wynalezieniem koła ok. 3500 lat p.n.e. 2. Przełomowym, najważniejszym wynalazkiem człowieka jest pismo. 3. W starożytności pismo było rzadko stosowane. 4. Znajomość pisma świadczyła o wysokim poziomie rozwoju danego ludu. 5. Najwięcej o ludziach żyjących dawniej dowiadujemy się z pozostawionych przez nich zapisków.
1
Ćwiczenie 2
Rgrob163fIyGN
1. Prehistoria skończyła się wraz z wynalezieniem koła ok. 3500 lat p.n.e. 2. Przełomowym, najważniejszym wynalazkiem człowieka jest pismo. 3. W starożytności pismo było rzadko stosowane. 4. Znajomość pisma świadczyła o wysokim poziomie rozwoju danego ludu. 5. Najwięcej o ludziach żyjących dawniej dowiadujemy się z pozostawionych przez nich zapisków. (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3

Przyporządkuj do nazwy epoki jej charakterystyczną cechę.

RBMO0H7nXNLMq
starożytność Możliwe odpowiedzi: 1. epoka odkryć i wynalazków, narodzin nowych ideologii oraz rozwoju świadomości narodowej, 2. epoka, w której państwa europejskie kolonizowały Nowy Świat (Amerykę) i tworzyły imperia, a na starym kontynencie rozwijał się protestantyzm, 3. epoka, w której Europę łączyło wyznawanie religii chrześcijańskiej oraz posługiwanie się przez elity jednym językiem, łaciną., 4. epoka naznaczona dwiema krwawymi wojnami światowymi oraz cechująca się rozwojem przywilejów socjalnych (przede wszystkim w Europie) i postępem technologicznym, 5. epoka, w której powstały pierwsze państwa. Powstanie państw umożliwiło m.in. organizację pracy ludzi, dzięki któremu stało się możliwe wznoszenie potężnych budowli średniowiecze Możliwe odpowiedzi: 1. epoka odkryć i wynalazków, narodzin nowych ideologii oraz rozwoju świadomości narodowej, 2. epoka, w której państwa europejskie kolonizowały Nowy Świat (Amerykę) i tworzyły imperia, a na starym kontynencie rozwijał się protestantyzm, 3. epoka, w której Europę łączyło wyznawanie religii chrześcijańskiej oraz posługiwanie się przez elity jednym językiem, łaciną., 4. epoka naznaczona dwiema krwawymi wojnami światowymi oraz cechująca się rozwojem przywilejów socjalnych (przede wszystkim w Europie) i postępem technologicznym, 5. epoka, w której powstały pierwsze państwa. Powstanie państw umożliwiło m.in. organizację pracy ludzi, dzięki któremu stało się możliwe wznoszenie potężnych budowli nowożytność Możliwe odpowiedzi: 1. epoka odkryć i wynalazków, narodzin nowych ideologii oraz rozwoju świadomości narodowej, 2. epoka, w której państwa europejskie kolonizowały Nowy Świat (Amerykę) i tworzyły imperia, a na starym kontynencie rozwijał się protestantyzm, 3. epoka, w której Europę łączyło wyznawanie religii chrześcijańskiej oraz posługiwanie się przez elity jednym językiem, łaciną., 4. epoka naznaczona dwiema krwawymi wojnami światowymi oraz cechująca się rozwojem przywilejów socjalnych (przede wszystkim w Europie) i postępem technologicznym, 5. epoka, w której powstały pierwsze państwa. Powstanie państw umożliwiło m.in. organizację pracy ludzi, dzięki któremu stało się możliwe wznoszenie potężnych budowli XIX wiek Możliwe odpowiedzi: 1. epoka odkryć i wynalazków, narodzin nowych ideologii oraz rozwoju świadomości narodowej, 2. epoka, w której państwa europejskie kolonizowały Nowy Świat (Amerykę) i tworzyły imperia, a na starym kontynencie rozwijał się protestantyzm, 3. epoka, w której Europę łączyło wyznawanie religii chrześcijańskiej oraz posługiwanie się przez elity jednym językiem, łaciną., 4. epoka naznaczona dwiema krwawymi wojnami światowymi oraz cechująca się rozwojem przywilejów socjalnych (przede wszystkim w Europie) i postępem technologicznym, 5. epoka, w której powstały pierwsze państwa. Powstanie państw umożliwiło m.in. organizację pracy ludzi, dzięki któremu stało się możliwe wznoszenie potężnych budowli dzieje najnowsze Możliwe odpowiedzi: 1. epoka odkryć i wynalazków, narodzin nowych ideologii oraz rozwoju świadomości narodowej, 2. epoka, w której państwa europejskie kolonizowały Nowy Świat (Amerykę) i tworzyły imperia, a na starym kontynencie rozwijał się protestantyzm, 3. epoka, w której Europę łączyło wyznawanie religii chrześcijańskiej oraz posługiwanie się przez elity jednym językiem, łaciną., 4. epoka naznaczona dwiema krwawymi wojnami światowymi oraz cechująca się rozwojem przywilejów socjalnych (przede wszystkim w Europie) i postępem technologicznym, 5. epoka, w której powstały pierwsze państwa. Powstanie państw umożliwiło m.in. organizację pracy ludzi, dzięki któremu stało się możliwe wznoszenie potężnych budowli
21
Ćwiczenie 4

W poniższej tabeli użyto słowa „historia” w różnych znaczeniach. Uzupełnij ją.

R19a79rGlwdWO
Słowo „historia” w różnych znaczeniach: Dzieje. Wyjaśnienie: 1. nauka, mająca określone metody i zasady sporządzania opisów świata; 2. wydarzenie, to co się wydarza; zmiany zachodzące w czasie; 3. opowieść o wydarzeniach na świecie (zmianach) sporządzona na podstawie badań, według reguł akceptowanych w ramach nauk humanistycznych; 4. jakakolwiek opowieść; 5. opowieść o wydarzeniach na świecie. Przykłady użycia: a. On opowiada niesamowite historie! b. Kupiłem „Historię Polski” Jerzego Topolskiego. c. Historia ssaków zaczyna się w erze mezozoicznej. d. Nauczyciel opowiedział nam historię naszego miasta. e. Po matematyce mamy historię. Po maturze idę na historię. F. Studiowałem historię we Wrocławiu. Historyjka. Wyjaśnienie: 1. nauka, mająca określone metody i zasady sporządzania opisów świata; 2. wydarzenie, to co się wydarza; zmiany zachodzące w czasie; 3. opowieść o wydarzeniach na świecie (zmianach) sporządzona na podstawie badań, według reguł akceptowanych w ramach nauk humanistycznych; 4. jakakolwiek opowieść; 5. opowieść o wydarzeniach na świecie. Przykłady użycia: a. On opowiada niesamowite historie! b. Kupiłem „Historię Polski” Jerzego Topolskiego. c. Historia ssaków zaczyna się w erze mezozoicznej. d. Nauczyciel opowiedział nam historię naszego miasta. e. Po matematyce mamy historię. Po maturze idę na historię. F. Studiowałem historię we Wrocławiu. Narracja historyczna. Wyjaśnienie: 1. nauka, mająca określone metody i zasady sporządzania opisów świata; 2. wydarzenie, to co się wydarza; zmiany zachodzące w czasie; 3. opowieść o wydarzeniach na świecie (zmianach) sporządzona na podstawie badań, według reguł akceptowanych w ramach nauk humanistycznych; 4. jakakolwiek opowieść; 5. opowieść o wydarzeniach na świecie. Przykłady użycia: a. On opowiada niesamowite historie! b. Kupiłem „Historię Polski” Jerzego Topolskiego. c. Historia ssaków zaczyna się w erze mezozoicznej. d. Nauczyciel opowiedział nam historię naszego miasta. e. Po matematyce mamy historię. Po maturze idę na historię. F. Studiowałem historię we Wrocławiu. Historiografia. Wyjaśnienie: 1. nauka, mająca określone metody i zasady sporządzania opisów świata; 2. wydarzenie, to co się wydarza; zmiany zachodzące w czasie; 3. opowieść o wydarzeniach na świecie (zmianach) sporządzona na podstawie badań, według reguł akceptowanych w ramach nauk humanistycznych; 4. jakakolwiek opowieść; 5. opowieść o wydarzeniach na świecie. Przykłady użycia: a. On opowiada niesamowite historie! b. Kupiłem „Historię Polski” Jerzego Topolskiego. c. Historia ssaków zaczyna się w erze mezozoicznej. d. Nauczyciel opowiedział nam historię naszego miasta. e. Po matematyce mamy historię. Po maturze idę na historię. F. Studiowałem historię we Wrocławiu. Kierunek studiów | dziedzina wiedzy. Wyjaśnienie: 1. nauka, mająca określone metody i zasady sporządzania opisów świata; 2. wydarzenie, to co się wydarza; zmiany zachodzące w czasie; 3. opowieść o wydarzeniach na świecie (zmianach) sporządzona na podstawie badań, według reguł akceptowanych w ramach nauk humanistycznych; 4. jakakolwiek opowieść; 5. opowieść o wydarzeniach na świecie. Przykłady użycia: a. On opowiada niesamowite historie! b. Kupiłem „Historię Polski” Jerzego Topolskiego. c. Historia ssaków zaczyna się w erze mezozoicznej. d. Nauczyciel opowiedział nam historię naszego miasta. e. Po matematyce mamy historię. Po maturze idę na historię. F. Studiowałem historię we Wrocławiu.

Na podstawie: Wiktor Werner, Wprowadzenie do historii, Warszawa 2012, s. 14.

2
Ćwiczenie 5

Uzupełnij tekst.

R1Z2vc3QLuHN1
Historia dzieli się na Tu uzupełnij. Rozdzielają je przełomowe wydarzenia nazywane Tu uzupełnij. Tu uzupełnij podawane są od najstarszej do najmłodszej, czyli w kolejności Tu uzupełnij. Zabieg polegający na podziale dłuższego okresu na krótsze nazywany jest Tu uzupełnij.
2
Ćwiczenie 6

Ułóż w kolejności chronologicznej epoki w historii powszechnej i historii Polski.

RVHeq6qLK222C
Historia powszechna Elementy do uszeregowania: 1. dzieje najnowsze, 2. starożytność, 3. średniowiecze, 4. nowożytność, 5. XIX wiek
Rh8V8FClJcNAy
Historia Polski Elementy do uszeregowania: 1. dzieje najnowsze, 2. epoka rozbiorowa, 3. nowożytność, 4. średniowiecze, 5. prehistoria ziem polskich
1
31
Ćwiczenie 7

Napisz powyżej osi czasu nazwy epok z historii powszechnej. Następnie przyporządkuj do dat wydarzenia z historii powszechnej oraz historii Polski oddzielające poszczególne epoki.

RKHWlXAxqEr07
Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Rvu4fW4yJjXKR
476 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba, 2. uchwalenie konstytucji Nihil novi, 3. odzyskanie przez Polskę niepodległości, 4. przyjęcie chrztu przez Mieszka I, 5. wybuch rewolucji francuskiej, 6. III rozbiór Polski, 7. upadek cesarstwa zachodniorzymskiego, 8. wybuch I wojny światowej 966 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba, 2. uchwalenie konstytucji Nihil novi, 3. odzyskanie przez Polskę niepodległości, 4. przyjęcie chrztu przez Mieszka I, 5. wybuch rewolucji francuskiej, 6. III rozbiór Polski, 7. upadek cesarstwa zachodniorzymskiego, 8. wybuch I wojny światowej 1492 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba, 2. uchwalenie konstytucji Nihil novi, 3. odzyskanie przez Polskę niepodległości, 4. przyjęcie chrztu przez Mieszka I, 5. wybuch rewolucji francuskiej, 6. III rozbiór Polski, 7. upadek cesarstwa zachodniorzymskiego, 8. wybuch I wojny światowej 1505 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba, 2. uchwalenie konstytucji Nihil novi, 3. odzyskanie przez Polskę niepodległości, 4. przyjęcie chrztu przez Mieszka I, 5. wybuch rewolucji francuskiej, 6. III rozbiór Polski, 7. upadek cesarstwa zachodniorzymskiego, 8. wybuch I wojny światowej 1789 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba, 2. uchwalenie konstytucji Nihil novi, 3. odzyskanie przez Polskę niepodległości, 4. przyjęcie chrztu przez Mieszka I, 5. wybuch rewolucji francuskiej, 6. III rozbiór Polski, 7. upadek cesarstwa zachodniorzymskiego, 8. wybuch I wojny światowej 1795 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba, 2. uchwalenie konstytucji Nihil novi, 3. odzyskanie przez Polskę niepodległości, 4. przyjęcie chrztu przez Mieszka I, 5. wybuch rewolucji francuskiej, 6. III rozbiór Polski, 7. upadek cesarstwa zachodniorzymskiego, 8. wybuch I wojny światowej 1914 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba, 2. uchwalenie konstytucji Nihil novi, 3. odzyskanie przez Polskę niepodległości, 4. przyjęcie chrztu przez Mieszka I, 5. wybuch rewolucji francuskiej, 6. III rozbiór Polski, 7. upadek cesarstwa zachodniorzymskiego, 8. wybuch I wojny światowej 1918 Możliwe odpowiedzi: 1. odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba, 2. uchwalenie konstytucji Nihil novi, 3. odzyskanie przez Polskę niepodległości, 4. przyjęcie chrztu przez Mieszka I, 5. wybuch rewolucji francuskiej, 6. III rozbiór Polski, 7. upadek cesarstwa zachodniorzymskiego, 8. wybuch I wojny światowej
3
Ćwiczenie 7
RXcaRRtgqNKfh
Wydarzenia: 1. odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba, 2. przyjęcie chrztu przez Mieszka I, 3. uchwalenie konstytucji Nihil novi, 4. wybuch rewolucji francuskiej, 5. odzyskanie przez Polskę niepodległości, 6. III rozbiór Polski, 7. wybuch I wojny światowej, 8. upadek cesarstwa zachodniorzymskiego. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Na podstawie podanej informacji zaproponuj cztery wydarzenia z historii Rzeszowa, które można uznać za cezury w historii miasta.

RXhZuFlqzgvyL
W 2013 r. Muzeum Dobranocek w Rzeszowie przeniosło się do nowej siedziby w budynku Teatru "Maska"
Źródło: Mateusz Opasiński, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Osada na terenie dzisiejszego Rzeszowa powstała w XI‑XII w. Gród przyłączył do Polski król Kazimierz Wielki i nadał mu prawa miejskie w 1354 r. Umożliwiło to rozwój gospodarczy miastu. W XV w. Rzeszów spłonął, ale został odbudowany i rozwijał się jako ośrodek handlowy, w którym przecinały się szlaki lądowe i wodne. W 1591 r. wybudowano ratusz. Po pierwszym rozbiorze Polski w 1772 r. miasto znalazło się w zaborze austriackim. W 1858 r. doprowadzono do Rzeszowa linię kolejową z Krakowa, a w 1861 r. wybudowano linię do Lwowa. Od 1918 r. miasto ponownie znajdowało sie w granicach Polski. W 1936 r. zbudowano w mieście wodociągi. W latach 1923–33 w Rzeszowie i okolicy wybuchały strajki robotnicze i chłopskie. Po włączeniu miasta do Centralnego Okręgu Przemysłowego i wybudowaniu Wytwórni Silników w 1937 r. nastąpiło ożywienie gospodarcze. W latach 1939‑1945 Rzeszów był pod okupacja niemiecką. Po 1945 stał się siedzibą województwa. W latach 1950–92 liczba ludności wzrosła ponad 5 razy. W 2005 r. otwarto pierwsze regularne międzynarodowe połączenie lotnicze (do Londynu).

c1 Cytat za: Na podstawie artykułu Historia Rzeszowa, wikipedia.org.
Ro7xuQUD8CR6z1
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 9

Wyznacz cezury w historii twojej miejscowości (lub innej wybranej). Uzasadnij wybór.

RozS7vYBIHfgY
(Uzupełnij).