Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Uprawnienia prezydenta RP – podsumowanie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

zakres podstawowy

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

5) wykazuje znaczenie, jakie dla pozycji ustrojowej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ma fakt wyborów powszechnych; przedstawia kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej: ceremonialno‑reprezentacyjne, w stosunku do rządu, parlamentu i władzy sądowniczej, w polityce zagranicznej oraz bezpieczeństwa państwa; analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – poziom legitymizacji społecznej władzy prezydenckiej.

zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

2) analizuje sposób wyboru i charakteryzuje formę (jednoosobowa lub kolegialna) głowy państwa we współczesnych republikach; odróżnia prerogatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej od innych jego uprawnień.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porządkuje wiedzę o kompetencjach Prezydenta RP;

  • porównuje zakres uprawnień Prezydenta RP w różnych obszarach jego działalności;

  • analizuje pozycję ustrojową Prezydenta RP.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • debata oksfordzka;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie przypominają sobie art. 126 Konstytucji RP, a następnie chętni/wybrani uczniowie podają przykłady konkretnych działań podejmowanych przez Prezydenta RP w ramach realizacji zadań powierzonych mu tym konstytucyjnym przepisem – przynajmniej po dwa przykłady działań w każdym obszarze – Prezydent RP jako:

  • najwyższy przedstawiciel RP;

  • gwarant ciągłości władzy państwowej;

  • strażnik Konstytucji RP;

  • strażnik suwerenności i bezpieczeństwa państwa oraz nienaruszalności i niepodzielności jego terytorium.

3. Chętni/wybrani uczniowie formułują na podstawie wymienionych przykładów ogólną odpowiedź na pytanie o to, na czym polega funkcja Prezydenta RP w analizowanych obszarach.

Faza realizacyjna

1. Debata oksfordzka „W polskim ustroju politycznym Prezydent RP jest jedynie dekoracją – nie sprawuje żadnej realnej władzy”.

Uczniowie wybierają spośród siebie marszałka, sekretarza, stronę propozycji i opozycji. Reszta klasy to publiczność, która może zadawać pytania. Chętna/wybrana osoba przypomina zasady dyskusji.

2. Na zakończenie chętni/wybrani uczniowie podsumowują debatę i przedstawiają wnioski.

Faza podsumowująca

1. Gra interaktywna. Uczniowie podzieleni na grupy rozwiązują test. Zwycięska drużyna, która najszybciej udzieli wszystkich poprawnych odpowiedzi, może być nagrodzona przez nauczyciela.

2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–8. Wspólne omówienie odpowiedzi.

Praca domowa:

Przeanalizuj, jakie znaczenie dla realizacji konstytucyjnych zadań Prezydenta RP mają cechy, których dotyczyło badanie CBOS.

Materiały pomocnicze:

Badanie CBOS, Portret prezydenta Andrzeja Dudy na półmetku kadencji, s. 4.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą rozwiązywać test indywidualnie.