Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Gabriela Iwińska

Przedmiot: Chemia

Temat: Glukoza i fruktoza jako przedstawiciele heksoz – podobieństwa i różnice

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa

Zakres podstawowy

XX. Cukry. Uczeń:

5) opisuje właściwości glukozy i fruktozy; wskazuje na ich podobieństwa i różnice.

Zakres rozszerzony

XX. Cukry. Uczeń:

5) opisuje właściwości glukozy i fruktozy; wskazuje na ich podobieństwa i różnice; projektuje i przeprowadza doświadczenie pozwalające na odróżnienie tych cukrów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia czym są heksozy;

  • porównuje budowę oraz właściwości glukozy i fruktozy;

  • przedstawia różnice oraz podobieństwa glukozy i fruktozy;

  • omawia, na czym polega tautomeria keto‑enolowa.

Strategie nauczania:

  • strategia asocjacyjna;

  • strategia problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja;

  • technika zdań podsumowujących;

  • burza mózgów;

  • grafika interaktywna;

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • metoda JIGSAW;

  • eksperyment chemiczny.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania: Co wam się kojarzy ze słowami ,,glukoza” oraz ,,fruktoza''? Czym się te związki od siebie różnią?

  2. Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat „Glukoza i fruktoza jako przedstawiciele heksoz – podobieństwa i różnice”. Następnie, wspólnie z uczniami, ustala cel zajęć oraz kryteria sukcesu.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół przedstawicieli heksoz.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Praca metodą JIGSAW. Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Są to tzw. grupy eksperckie. Każdy uczestnik zostaje ekspertem, który w istotny sposób przyczyni się do sukcesu całej grupy. Każdy uczeń występuje w roli uczącego się i nauczającego. Grupy otrzymują arkusze papieru A3 i mazaki. Nauczyciel przydziela im różne zagadnienia do opracowania w ciągu 7 minut:

  • I grupa – podobieństwa i różnice glukozy i fruktozy;

  • II grupa – budowa cząsteczek glukozy i fruktozy w ciele stałym;

  • III grupa – tautomeria keto‑enolowa;

  • IV grupa – charaktertystyczne reakcje glokuzy i fruktozy.

  1. Każda grupa zapoznaje się z informacjami w ramach swojego zagadnienia, korzystając z e‑materiałów oraz dostępnych źródeł informacji. Efektem pracy powinno być wspólne opracowanie na podstawie dyskusji oraz uczenia się nawzajem.

  2. Na umówiony znak uczniowie tworzą nowe grupy tak, aby w każdej nowej grupie znaleźli się eksperci z wszystkich pozostałych grup.

  3. Eksperci kolejno relacjonują to, czego nauczyli się w swoich pierwotnych grupach, czyli ekspert grupy I uczy pozostałych tego, czego się nauczył sam przed chwilą itd. Uczący uczestnicy przekazują wiedzę pozostałym uczniom. Każda z grup w ten sposób zapoznaje się z całym materiałem przewidzianym do realizacji na danej jednostce lekcyjnej (czas ok. 6 min).

  4. Eksperci wracają do swoich pierwotnych grup, konfrontują zdobytą wiedzę, uzupełniają, sprawdzają, czy wszyscy posiadają zbieżne informacje w omawianych kwestiach (czas ok. 4 minut).

  5. Eksperyment chemiczny (pokaz uczniowski) – „Badanie właściwości redukujących glukozy - próba Tollensa” Teraz uczniowie wykorzystają wiedzę zdobytą w multimedium bazowym. Nauczyciel wybiera uczniów do roli asystenta przeprowadzających w obecności nauczyciela eksperyment. Nauczyciel przygotowuje odpowiednie szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne, rozdaje uczniom karty pracy. Uczniowie przeprowadzają eksperyment, wykonując kolejno czynności podane w instrukcji (patrz materiały pomocnicze). Uczniowie samodzielnie formułują problem badawczy, hipotezę, rysują schemat doświadczenia, spisują obserwacje, zapisują równanie reakcji chemicznej oraz wnioski. Następnie wybrane osoby odczytują swoje wyniki – nauczyciel czuwa nad poprawnością i koryguje ewentualne błędy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium.

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

    • Przypomniałem/łam sobie, że...

    • Co było dla mnie łatwe...

    • Czego się nauczyłem/łam...

    • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

  1. Uczniowie opracowują FAQ (minimum trzy pytania i odpowiedzi) do tematu lekcji („Glukoza i fruktoza jako przedstawiciele heksoz – podobieństwa i różnice”).

Materiały pomocnicze:

  1. Nauczyciel przygotowuje: arkusze papieru A3, mazaki.

  2. Doświadczenie chemiczne: „Badanie właściwości redukujących glukozy”.

Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw do probówek, palnik, zapałki/zapalniczka, pipety, łyżeczka, łapa do probówek.

Odczynniki chemiczne: glukoza, zasada sodowa, roztwór azotanu(V) srebra(I), woda amoniakalna, woda destylowana.

Instrukcja wykonania:

  • Umieść 1/3 łyżeczki glukozy w probówce, a następnie dodaj kilka cmIndeks górny 3 wody destylowanej i wymieszaj do rozpuszczenia glukozy.

  • W drugiej probówce umieść ok. 2 cmIndeks górny 3 roztworu azotanu(V) srebra(I), potem dodaj tyle samo wody amoniakalnej. Do tak powstałej mieszaniny dodaj ok 2 cmIndeks górny 3 roztworu glukozy z probówki pierwszej.

  • Probówkę drugą podgrzewaj w płomieniu palnika.

  • Obserwuj zmiany.

  1. Karty charakterystyk substancji.

  2. Karta pracy ucznia:

R1K1tkMGtBbtF

Plik PDF o rozmiarze 63.93 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Medium w sekcji „Grafika interaktywna” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału w temacie „Glukoza i fruktoza jako przedstawiciele heksoz – podobieństwa i różnice”.