Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Glukoza i fruktoza jako przedstawiciele heksoz – podobieństwa i różnice
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
XX. Cukry. Uczeń:
5) opisuje właściwości glukozy i fruktozy; wskazuje na ich podobieństwa i różnice.
Zakres rozszerzony
XX. Cukry. Uczeń:
5) opisuje właściwości glukozy i fruktozy; wskazuje na ich podobieństwa i różnice; projektuje i przeprowadza doświadczenie pozwalające na odróżnienie tych cukrów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia czym są heksozy;
porównuje budowę oraz właściwości glukozy i fruktozy;
przedstawia różnice oraz podobieństwa glukozy i fruktozy;
omawia, na czym polega tautomeria keto‑enolowa.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna;
strategia problemowa.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
burza mózgów;
grafika interaktywna;
z użyciem e‑podręcznika;
metoda JIGSAW;
eksperyment chemiczny.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania: Co wam się kojarzy ze słowami ,,glukoza” oraz ,,fruktoza''? Czym się te związki od siebie różnią?
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat „Glukoza i fruktoza jako przedstawiciele heksoz – podobieństwa i różnice”. Następnie, wspólnie z uczniami, ustala cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół przedstawicieli heksoz.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Praca metodą JIGSAW. Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Są to tzw. grupy eksperckie. Każdy uczestnik zostaje ekspertem, który w istotny sposób przyczyni się do sukcesu całej grupy. Każdy uczeń występuje w roli uczącego się i nauczającego. Grupy otrzymują arkusze papieru A3 i mazaki. Nauczyciel przydziela im różne zagadnienia do opracowania w ciągu 7 minut:
I grupa – podobieństwa i różnice glukozy i fruktozy;
II grupa – budowa cząsteczek glukozy i fruktozy w ciele stałym;
III grupa – tautomeria keto‑enolowa;
IV grupa – charaktertystyczne reakcje glokuzy i fruktozy.
Każda grupa zapoznaje się z informacjami w ramach swojego zagadnienia, korzystając z e‑materiałów oraz dostępnych źródeł informacji. Efektem pracy powinno być wspólne opracowanie na podstawie dyskusji oraz uczenia się nawzajem.
Na umówiony znak uczniowie tworzą nowe grupy tak, aby w każdej nowej grupie znaleźli się eksperci z wszystkich pozostałych grup.
Eksperci kolejno relacjonują to, czego nauczyli się w swoich pierwotnych grupach, czyli ekspert grupy I uczy pozostałych tego, czego się nauczył sam przed chwilą itd. Uczący uczestnicy przekazują wiedzę pozostałym uczniom. Każda z grup w ten sposób zapoznaje się z całym materiałem przewidzianym do realizacji na danej jednostce lekcyjnej (czas ok. 6 min).
Eksperci wracają do swoich pierwotnych grup, konfrontują zdobytą wiedzę, uzupełniają, sprawdzają, czy wszyscy posiadają zbieżne informacje w omawianych kwestiach (czas ok. 4 minut).
Eksperyment chemiczny (pokaz uczniowski) – „Badanie właściwości redukujących glukozy - próba Tollensa” Teraz uczniowie wykorzystają wiedzę zdobytą w multimedium bazowym. Nauczyciel wybiera uczniów do roli asystenta przeprowadzających w obecności nauczyciela eksperyment. Nauczyciel przygotowuje odpowiednie szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne, rozdaje uczniom karty pracy. Uczniowie przeprowadzają eksperyment, wykonując kolejno czynności podane w instrukcji (patrz materiały pomocnicze). Uczniowie samodzielnie formułują problem badawczy, hipotezę, rysują schemat doświadczenia, spisują obserwacje, zapisują równanie reakcji chemicznej oraz wnioski. Następnie wybrane osoby odczytują swoje wyniki – nauczyciel czuwa nad poprawnością i koryguje ewentualne błędy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie opracowują FAQ (minimum trzy pytania i odpowiedzi) do tematu lekcji („Glukoza i fruktoza jako przedstawiciele heksoz – podobieństwa i różnice”).
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje: arkusze papieru A3, mazaki.
Doświadczenie chemiczne: „Badanie właściwości redukujących glukozy”.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw do probówek, palnik, zapałki/zapalniczka, pipety, łyżeczka, łapa do probówek.
Odczynniki chemiczne: glukoza, zasada sodowa, roztwór azotanu(V) srebra(I), woda amoniakalna, woda destylowana.
Instrukcja wykonania:
Umieść 1/3 łyżeczki glukozy w probówce, a następnie dodaj kilka cmIndeks górny 33 wody destylowanej i wymieszaj do rozpuszczenia glukozy.
W drugiej probówce umieść ok. 2 cmIndeks górny 33 roztworu azotanu(V) srebra(I), potem dodaj tyle samo wody amoniakalnej. Do tak powstałej mieszaniny dodaj ok 2 cmIndeks górny 33 roztworu glukozy z probówki pierwszej.
Probówkę drugą podgrzewaj w płomieniu palnika.
Obserwuj zmiany.
Karty charakterystyk substancji.
Karta pracy ucznia:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium w sekcji „Grafika interaktywna” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału w temacie „Glukoza i fruktoza jako przedstawiciele heksoz – podobieństwa i różnice”.