Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Sz. Małecki, Krzysztof Błaszczak
Temat: Jak przewidywać jakie należy przyłożyć napięcie pomiędzy elektrodami, aby przeprowadzić elektrolizę?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IX. Elektrochemia. Ogniwa i elektroliza. Uczeń:
6) stosuje pojęcia: elektroda, elektrolizer, elektroliza, potencjał rozkładowy.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zapisuje równania reakcji zachodzące na elektrodach w trakcie elektrolizy;
szacuje, jakie napięcie należy przyłożyć do elektrod aby przeprowadzić elektrolizę;
na podstawie wartości napięcia wnioskuje, jakie procesy będą zachodziły na elektrodach w trakcie elektrolizy.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
film samouczek;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału. Następnie zadaje uczniom pytanie: z czego wytworzone są statuetki oscarowe? Czy wiecie, że pokrywanie złotem statuetek odbywa się na drodze elektrolizy? Na czym polega proces elektrolizy?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów do pytania: jakie napięcie należy przyłożyć, aby udało się wykonać proces elektrolizy?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują treści w e‑materiale dotyczące pojęcia elektrolizy i procesów, które zachodzą w trakcie elektrolizy na elektrodach. Po wyznaczonym czasie, nauczyciel inicjuje dyskusję na wskazany temat.
Uczniowie samodzielnie analizują treści w e‑materiale dotyczące warunków elektrolizy pod kątem napięcia. Po wyznaczonym czasie, nauczyciel inicjuje dyskusję na temat napięcia, jakie należy przyłożyć, aby przeprowadzić elektrolizę. Również nauczyciel z uczniami omawia zjawisko przyłożenia zbyt małego napięcia.
Następnie odsyła uczniów do medium bazowego – filmu. Uczniowie w parach rozwiązują zadania zawarte w medium.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się” i zapowiada uczniom, że wszyscy wspólnie będą rozwiązywać ćwiczenia. Uczniowie zapoznają się z poleceniem każdego ćwiczenia i po wyznaczonym czasie chętny uczeń udziela odpowiedzi do danego ćwiczenia. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje propozycje. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania: na czym polega proces elektrolizy? Co jest niezbędne do przeprowadzenia procesu elektrolizy? Co to są elektrody? Na czym polega proces katodowy, a na czym proces anodowy? Kiedy możliwy jest przebieg elektrolizy? Jak wytłumaczyć polaryzację elektrochemiczną elektrod?
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być wykorzystany w trakcie lekcji oraz jako pomoc przy odrabianiu zadania domowego. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać go jako uzupełnienie luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Na czym polega proces elektrolizy?
Co jest niezbędne do przeprowadzenia procesu elektrolizy?
Co to są elektrody?
Na czym polega proces katodowy, a na czym proces anodowy?
Kiedy możliwy jest przebieg elektrolizy?
Jak wytłumaczyć polaryzację elektrochemiczną elektrod?