Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Małgorzata Bochenek

Przedmiot: Matematyka

Temat: Walec opisany na kuli

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria. Uczeń:

  1. oblicza objętość i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka, kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykreśla przekrój osiowy przedstawiający walec opisany na kuli;

  • rozpoznaje sytuację, w której walec opisano na kuli;

  • szkicuje odpowiedni przekrój osiowy;

  • bada związki miarowe między odcinkami na wykreślonym przekroju osiowym;

  • wykorzystauje związki miarowe geometrii płaskiej do rozwiązywania zagadnień związanych z geometrią przestrzenną;

  • przeprowadza rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • lekcja odwrócona;

  • dyskusja;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • e‑podręcznik,

  • arkusze papieru, pisaki

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  • Nauczyciel podaje temat: „Walec opisany na kuli” i określa cele zajęć.

  • Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel zaczyna od demonstracji modelu walca opisanego na kuli.

  • Nauczyciel omawia z uczniami wątpliwości dotyczące przykładów umieszczonych w sekcji „Przeczytaj”.

  • Uczniowie dzielą się na grupy i analizują zadania z galerii zdjęć interaktywnych, następnie rozwiązują polecenie 2.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia 1‑5 z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel podsumowuje lekcję i określa stopień osiągnięcia celów.

Praca domowa:

  • Ćwiczenia 6,7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Galerię zdjęć interaktywnych można wykorzystać jako uzupełnienie lekcji „Objętość kuli”.