Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: System ochrony praw człowieka funkcjonujący w ramach ONZ
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.
Uczeń:
5) charakteryzuje system ochrony praw człowieka Organizacji Narodów Zjednoczonych; wykazuje różnice w ochronie praw na podstawie przepisów Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych oraz Międzynarodowego paktu praw socjalnych, gospodarczych i kulturalnych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia najważniejsze dokumenty ONZ regulujące kwestie praw człowieka;
charakteryzuje podstawowe organy zajmujące się prawami człowieka, związane z ONZ, oraz określa ich kompetencje;
wyjaśnia miejsce praw człowieka w doktrynie Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Wybrane/chętne osoby przygotowują prezentacje dotyczące:
struktury oraz działania Rady Praw Człowieka ONZ;
analizy przypadku mandatu tematycznego w ramach specjalnych procedur Rady Praw Człowieka;
analizy przypadku mandatu krajowego w ramach specjalnych procedur Rady Praw Człowieka.
Faza wstępna
1. Nauczyciel prezentuje istotę idei praw człowieka oraz wyjaśnia znaczenie praw człowieka w XX i XXI w.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdym wystąpieniu uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania.
2. Dyskusja na temat: „Czy działania ONZ w zakresie ochrony praw człowieka są skuteczne?”. Odbywa się burza mózgów. Uczniowie powinni formułować różnorodne argumenty, zarówno wspierające, jak i podważające tezę o skuteczności aktywności ONZ. Na zakończenie chętne/wybrane osoby przedstawiają wnioski, w których należy uwzględnić polityczne i kulturowe ograniczenia efektywności działań organizacji.
3. Praca ze schematem. Po zapoznaniu się z informacjami dotyczącymi międzynarodowych konwencji i komitetów funkcjonujących poza systemem ONZ uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 1 dołączone do multimedium. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.
2. Wyjaśnienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
Powszechna deklaracja praw człowieka, libr.sejm.gov.pl.
Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych, prawo.sejm.gov.pl.
Międzynarodowy pakt praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych, amnesty.org.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.