Autor: Krzysztof Kowaluk

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: System ochrony praw człowieka funkcjonujący w ramach ONZ

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.

Uczeń:

5) charakteryzuje system ochrony praw człowieka Organizacji Narodów Zjednoczonych; wykazuje różnice w ochronie praw na podstawie przepisów Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych oraz Międzynarodowego paktu praw socjalnych, gospodarczych i kulturalnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia najważniejsze dokumenty ONZ regulujące kwestie praw człowieka;

  • charakteryzuje podstawowe organy zajmujące się prawami człowieka, związane z ONZ, oraz określa ich kompetencje;

  • wyjaśnia miejsce praw człowieka w doktrynie Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Wybrane/chętne osoby przygotowują prezentacje dotyczące:

  • struktury oraz działania Rady Praw Człowieka ONZ;

  • analizy przypadku mandatu tematycznego w ramach specjalnych procedur Rady Praw Człowieka;

  • analizy przypadku mandatu krajowego w ramach specjalnych procedur Rady Praw Człowieka.

Faza wstępna

1. Nauczyciel prezentuje istotę idei praw człowieka oraz wyjaśnia znaczenie praw człowieka w XX i XXI w.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdym wystąpieniu uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania.

2. Dyskusja na temat: „Czy działania ONZ w zakresie ochrony praw człowieka są skuteczne?”. Odbywa się burza mózgów. Uczniowie powinni formułować różnorodne argumenty, zarówno wspierające, jak i podważające tezę o skuteczności aktywności ONZ. Na zakończenie chętne/wybrane osoby przedstawiają wnioski, w których należy uwzględnić polityczne i kulturowe ograniczenia efektywności działań organizacji.

3. Praca ze schematem. Po zapoznaniu się z informacjami dotyczącymi międzynarodowych konwencji i komitetów funkcjonujących poza systemem ONZ uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 1 dołączone do multimedium. Wspólne omówienie odpowiedzi.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.

2. Wyjaśnienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze:

Powszechna deklaracja praw człowieka, libr.sejm.gov.pl.

Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych, prawo.sejm.gov.pl.

Międzynarodowy pakt praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych, amnesty.org.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.