Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Sposoby reprezentacji grafów
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz, czym są macierz sąsiedztwa, lista sąsiedztwa i macierz incydencji, oraz wyjaśnisz, jak za ich pomocą przedstawić dany graf.
Wskażesz zalety każdej z poznanych reprezentacji.
Przeanalizujesz reprezentacje grafów nieskierowanych i skierowanych, multigrafów oraz grafów ważonych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Sposoby reprezentacji grafów”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia klasie założenia myślenia komputacyjnego w kontekście zastosowań algorytmów grafowych.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi wybraną osobę o przedstawienie najważniejszych informacji z sekcji „Przeczytaj”.
Praca z multimedium. Nauczyciel czyta treść Polecenia 1 z sekcji „Aplet”. Prosi uczniów, aby w parach przeanalizowali rozwiązanie problemu. Uczniowie odtwarzają kolejne kroki na swoich komputerach.
Ćwiczenie umiejętności. Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia nr 1‑4 z sekcji „Sprawdź się”. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązania. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 5‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Aplet może być podstawą do przygotowania notatki dotyczącej tego, jak należy zmodyfikować graf, by uzyskać najlepsze wyniki przy danym sposobie reprezentacji.