Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Władza według Maxa Webera

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

1) charakteryzuje władzę jako zjawisko społeczne i rozróżnia rodzaje władzy; wykazuje specyficzne cechy władzy politycznej; charakteryzuje zjawisko legitymizacji władzy państwowej, odnosząc teorię Maxa Webera do współczesnych przykładów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie,

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie władzy i władzy politycznej;

  • wskazuje na różne sposoby nabywania władzy;

  • ocenia mechanizmy kontroli władzy i pociągania do odpowiedzialności rządzących;

  • charakteryzuje zakres władzy politycznej sprawowanej przez państwo.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • odwrócona klasa;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Na poprzedniej lekcji uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy. Każda z nich jest proszona o wybór osoby koordynującej, która dba o przygotowanie prezentacji.

2. Uczniowie przygotowują prezentacje na dwa tematy. Jedna dotyczy charakterystyki zdobywania i sprawowania władzy prezentowanej przez Maxa Webera, druga – realizacji idei Webera we współczesnym świecie.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie, pod przywództwem lidera, który koordynuje przedstawienie przygotowanej prezentacji, omawiają najpierw poglądy Maxa Webera, potem funkcjonowanie współczesnych państw.

2. Nauczyciel czuwa nad właściwym przekazem i ewentualnie weryfikuje błędy merytoryczne.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie proszeni są o krótkie wypowiedzi na temat mechanizmów odpowiedzialności politycznej proponowanych przez Maxa Webera i ich realizacji w państwach współczesnych.

2. Może wywiązać się dyskusja moderowana przez jednego z uczniów.

Praca domowa:

Uczniowie proszeni są o przygotowanie krótkiej, pisemnej wypowiedzi podsumowującej dyskusję.

Materiały pomocnicze:

Max Weber, Etyka protestancka a duch kapitalizmu, Lublin 1994 r.

Max Weber, Polityka jako zawód i powołanie, Lublin 1998 r.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Może zostać wykorzystane jako podsumowanie i uzupełnienie prezentacji przygotowanych przez uczniów.