Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Resentyment – ujęcie Maxa Schelera
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Poznasz poglądy Fryderyka Nietzschego i Maxa Schelera na temat resentymentu.
Przekonasz się, jakie znaczenie mają nasze uczucia w kontekście moralności.
Poznasz pojęcie resentymentu.
Dowiesz się, dlaczego resentyment jest zagrożeniem dla człowieka.
Cele operacyjne. Uczeń:
poznaje poglądy Fryderyka Nietzschego i Maxa Schelera na temat resentymentu;
przekonuje się, jakie znaczenie mają nasze uczucia w kontekście moralności;
poznaje pojęcie resentymentu;
dowiaduje się, dlaczego resentyment jest zagrożeniem dla człowieka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
burza mózgów;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.Nauczyciel loguje się na platformę i wyświetla na tablicy stronę tytułową e‑materiału. Przedstawia uczniom temat lekcji oraz jej cele, a następnie wspólnie z nimi określa kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i, jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyłania także moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, a następnie określa czas wykonania zadania.
Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czym jest resentyment i dlaczego jest zagrożeniem dla człowieka? Uczniowie podają propozycje odpowiedzi. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Nauczyciel prosi uczniów, aby porównali swoje propozycje z informacjami zamieszczonymi na tablicy.Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑4, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup. Grupy 1 i 2 wykonują ćwiczenie nr 5, grupy 3 i 4 – ćwiczenie 6, a grupy 5 i 6 – ćwiczenie 7. Następnie zespoły pracujące nad tym samym zadaniem łączą się i weryfikują poprawność jego wykonania.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia zamieszczone w grze edukacyjnej.
Materiały pomocnicze:
Scheler M., Resentyment a moralności, tłum. B. Baran, Warszawa 2008.
Nietzsche F., Z genealogii moralności: pismo polemiczne, tłum. L. Staff, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Gra edukacyjna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.