Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: W żalu najczystszym…
– rzeczywistość okupacyjna w utworach Krzysztofa Kamila Baczyńskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne. Uczeń:
opisuje życie codzienne mieszkańców okupowanej Warszawy utrwalone na fotografiach z tamtego okresu,
wskazuje charakterystyczne cechy poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego,
interpretuje wybrane utwory poety, zwracając uwagę na zawarty w nich obraz okupacyjnej rzeczywistości oraz sposób jej opisywania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” i wykonują polecenia.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od wstępnych pytań o: charakter twórczości Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, czas, w którym powstały jego wiersze, okoliczności, jakie wpłynęły na ich tematykę. Uczniowie wypowiadają się swobodnie, a nauczyciel ewentualnie uzupełnia ich odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Prowadzący wyświetla galerię zdjęć interaktywnych i poleca uczniom, by wykonali towarzyszące jej polecenia 1 i 2. Wskazane osoby prezentują propozycje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Uczniowie dzielą się na 3 grupy. Każda z nich wykonuje ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” związane z innym wierszem K. K. Baczyńskiego: gr. 1: 1 i 2; gr. 2: 4 i 5, gr. 3: 6, 7 i 8. Po upływie ustalonego czasu liderzy grup przedstawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel lub wybrana osoba odczytuje fragment monologu Hamleta (ćw. 9 z sekcji „Sprawdź się”). Następnie zadaje pytanie: czy mogliby wygłosić go młodzi ludzie doświadczający wojennej rzeczywistości? Zapowiada, że uczniowie będą dyskutowali, wykorzystując metodę akwarium. Prowadzący przedstawia zasady: pierwsza grupa siada w kręgu i dyskutuje na zadany temat (jeśli uczniowie nie potrafią sami znaleźć argumentów, nauczyciel może na początku udzielić im podpowiedzi, zadając pytania). W tym samym czasie druga grupa zajmuje miejsca dookoła i obserwuje przebieg dyskusji. Jej zadaniem jest analiza doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu debaty. Nauczyciel wyznacza dokładny czas dyskusji. Po zakończeniu debaty uczniowie mogą zamienić się rolami. Następnie prowadzący prosi wybranych/chętnych uczniów o dokonanie oceny umiejętności prowadzenia dyskusji, trzymania się tematu, doboru argumentów itp. kolegów z grupy dyskutującej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 3 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Kazimierz Wyka, Rzecz wyobraźni, Warszawa 1977.
Stanisław Stabro, Chwila bez imienia. O poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Kraków 2003.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.