Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bogdan Staruch

Przedmiot: Matematyka

Temat zajęć: Podział czworokątów

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum

VIII. Planimetria

Zakres podstawowy. Uczeń:

4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;

7) stosuje twierdzenia: Talesa, odwrotne do twierdzenia Talesa, o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;

12) przeprowadza dowody geometryczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje i rozpoznaje czworokąty wypukle i wklęsłe,

  • formułuje i rozpoznaje cechy pozwalające na określenie cech wspólnych i cech rozróżniających czworokąty, z wykorzystaniem boków, katów i przekątnych,

  • wykorzystuje własności czworokątów w rozwiązywaniu zadań.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm,

  • kognitywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka,

  • interaktywna aplikacja,

  • burza mózgów,

  • mapa myśli.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca z całą klasą

Środki dydaktyczne:

  • Komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer. Lekcję tę można przeprowadzić mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przybliża zagadnienie klasyfikacji. Może powołać się na przykład klasyfikacji gatunków biologicznych.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel definiuje czworokąty wklęsłe i wypukłe oraz formułuje cechy, które je różnią.

  2. Uczniowie, metodą burzy mózgów, wymieniają znane im czworokąty oraz ich cechy. Jeden z uczniów na tablicy tworzy mapę myśli dotyczącą klasyfikacji czworokątów wypukłych.

  3. Uczniowie w parach analizują wiadomości z sekcji „Przeczytaj” i uzupełniają mapę myśli o brakujące informacje.

  4. Na podsumowanie nauczyciel wyświetla infografikę i omawia klasyfikację czworokątów.

  5. Wybrany uczeń wykonuje polecenie 2 z sekcji „Infografika”.

  6. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 5 – 8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie rozwiązują wspólnie ćwiczenia 1 – 4 z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują trzy fotografie różnych czworokątów, jakie zaobserwują w swoim otoczeniu (np. okno, dach budynku itp.). Dla każdego z nich określają, jaki to czworokąt i uzasadniają, dlaczego tak uważają.

Materiały pomocnicze:

Podział czworokątówD1AFWJMWIPodział czworokątów

Wskazówki metodyczne:

Infografika może być wykorzystana przez uczniów:

  • podczas przygotowywania się do zajęć,

  • do utrwalania wiedzy,

  • jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji.