Dla nauczyciela
Autor: Bogdan Staruch
Przedmiot: Matematyka
Temat zajęć: Podział czworokątów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum
VIII. Planimetria
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;
7) stosuje twierdzenia: Talesa, odwrotne do twierdzenia Talesa, o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje i rozpoznaje czworokąty wypukle i wklęsłe,
formułuje i rozpoznaje cechy pozwalające na określenie cech wspólnych i cech rozróżniających czworokąty, z wykorzystaniem boków, katów i przekątnych,
wykorzystuje własności czworokątów w rozwiązywaniu zadań.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm,
kognitywizm.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka,
interaktywna aplikacja,
burza mózgów,
mapa myśli.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca z całą klasą
Środki dydaktyczne:
Komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer. Lekcję tę można przeprowadzić mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przybliża zagadnienie klasyfikacji. Może powołać się na przykład klasyfikacji gatunków biologicznych.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel definiuje czworokąty wklęsłe i wypukłe oraz formułuje cechy, które je różnią.
Uczniowie, metodą burzy mózgów, wymieniają znane im czworokąty oraz ich cechy. Jeden z uczniów na tablicy tworzy mapę myśli dotyczącą klasyfikacji czworokątów wypukłych.
Uczniowie w parach analizują wiadomości z sekcji „Przeczytaj” i uzupełniają mapę myśli o brakujące informacje.
Na podsumowanie nauczyciel wyświetla infografikę i omawia klasyfikację czworokątów.
Wybrany uczeń wykonuje polecenie 2 z sekcji „Infografika”.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 5 – 8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują wspólnie ćwiczenia 1 – 4 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują trzy fotografie różnych czworokątów, jakie zaobserwują w swoim otoczeniu (np. okno, dach budynku itp.). Dla każdego z nich określają, jaki to czworokąt i uzasadniają, dlaczego tak uważają.
Materiały pomocnicze:
Podział czworokątówPodział czworokątów
Wskazówki metodyczne:
Infografika może być wykorzystana przez uczniów:
podczas przygotowywania się do zajęć,
do utrwalania wiedzy,
jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji.