Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Kąty między płaszczyznami w graniastosłupie

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
X. Stereometria. Zakres podstawowy. Uczeń:
2) posługuje się pojęciem kąta między prostą a płaszczyzną oraz pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami;
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje kąty w graniastosłupie;

  • nazywa kąty w graniastosłupie;

  • oblicza miary kątów w graniastosłupie, korzystając z podstawowych własności i twierdzeń geometrycznych;

  • klasyfikuje kąty w graniastosłupie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • lekcja odwrócona;

  • mapa myśli;

  • ćwiczeniowa.

Formy pracy:

  • praca całą klasą;

  • praca w parach;

  • praca samodzielna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora;

  • materiały zawarte w e‑podręczniku;

  • przeźroczyste modele graniastosłupów.

Przebieg lekcji

Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią Wprowadzenia, Przeczytaj i Apletu w e‑podręczniku dotyczących tematu kątów w graniastosłupie oraz sporządzeniu notatki w zeszycie w postaci mapy myśli.

Faza wstępna:

  1. uczniowie przy wsparciu sekcji Wprowadzenie formułują pytania kluczowe i kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach zapoznają się wzajemnie ze sporządzonymi w domu notatkami; jeżeli któryś z uczniów nie zapoznał się w domu z materiałem w tym czasie, wykorzystuje dostępny sprzęt i zapoznaje się z treścią e‑lekcji (szczególnie z multimedium).

  2. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia z sekcji Sprawdź się w e‑podręczniku.

  3. Nauczyciel koordynuje pracę uczniów.

  4. Uczniowie wraz z nauczycielem sprawdzają uzyskane odpowiedzi i rozwiązania, dyskutują nad błędami (o ile się pojawią).

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dokonują ewaluacji swojej pracy metodą Kosza i Walizki, oceniają własne przygotowanie do lekcji oraz omawiają trudności, które napotkali, pracując samodzielnie.

Praca domowa:

Narysować graniastosłup prawidłowy trójkątny, czworokątny i sześciokątny oraz zaznaczyć w nich poznane kąty lub zaznaczenie tych kątów w graniastosłupach wydrukowanych przez nauczyciela.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą wykorzystać aplet w domu jako utrwalenie materiału.