Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Kąty między płaszczyznami w graniastosłupie
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje kąty w graniastosłupie;
nazywa kąty w graniastosłupie;
oblicza miary kątów w graniastosłupie, korzystając z podstawowych własności i twierdzeń geometrycznych;
klasyfikuje kąty w graniastosłupie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
lekcja odwrócona;
mapa myśli;
ćwiczeniowa.
Formy pracy:
praca całą klasą;
praca w parach;
praca samodzielna.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora;
materiały zawarte w e‑podręczniku;
przeźroczyste modele graniastosłupów.
Przebieg lekcji
Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią Wprowadzenia, Przeczytaj i Apletu w e‑podręczniku dotyczących tematu kątów w graniastosłupie oraz sporządzeniu notatki w zeszycie w postaci mapy myśli.
Faza wstępna:
uczniowie przy wsparciu sekcji Wprowadzenie formułują pytania kluczowe i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach zapoznają się wzajemnie ze sporządzonymi w domu notatkami; jeżeli któryś z uczniów nie zapoznał się w domu z materiałem w tym czasie, wykorzystuje dostępny sprzęt i zapoznaje się z treścią e‑lekcji (szczególnie z multimedium).
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia z sekcji Sprawdź się w e‑podręczniku.
Nauczyciel koordynuje pracę uczniów.
Uczniowie wraz z nauczycielem sprawdzają uzyskane odpowiedzi i rozwiązania, dyskutują nad błędami (o ile się pojawią).
Faza podsumowująca:
Uczniowie dokonują ewaluacji swojej pracy metodą Kosza i Walizki, oceniają własne przygotowanie do lekcji oraz omawiają trudności, które napotkali, pracując samodzielnie.
Praca domowa:
Narysować graniastosłup prawidłowy trójkątny, czworokątny i sześciokątny oraz zaznaczyć w nich poznane kąty lub zaznaczenie tych kątów w graniastosłupach wydrukowanych przez nauczyciela.
Materiały pomocnicze:
Graniastosłup prosty i jego własności. Związki miarowe w graniastosłupachGraniastosłup prosty i jego własności. Związki miarowe w graniastosłupach.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać aplet w domu jako utrwalenie materiału.