Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Młodopolscy Europejczycy – Stanisław Wyspiański na szlaku katedr francuskich

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) wykorzystuje teksty naukowe w interpretacji dzieła sztuki;
4) porównuje teksty kultury, uwzględniając różnorodne konteksty;
5) rozpoznaje i charakteryzuje główne style w architekturze i sztuce;
7) zna pojęcie syntezy sztuk, rozpoznaje jej cechy i ewolucję od romantyzmu do współczesności.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • określa cel francuskiej podróży Wyspiańskiego w 1890 roku oraz źródła jego artystycznych fascynacji,

  • charakteryzuje budowle, które szczególnie interesowały artystę,

  • rozpoznaje cechy architektury gotyckiej na podstawie informacji z listów Wyspiańskiego oraz zdjęć,

  • redaguje list.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • praca z tekstem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Młodopolscy Europejczycy – Stanisław Wyspiański na szlaku katedr francuskich”. Prosi uczestników o zapoznanie się z blokiem tekstowym oraz przejrzenie zdjęć z sekcji Ilustracja interaktywna. Zainteresowana osoba może przygotować dodatkową prezentację, w której przedstawi cechy stylu gotyckiego reprezentowanego w europejskich budowlach.

Faza wprowadzająca:

  1. Lekcja rozpoczyna się od wyświetlenia zdjęć z sekcji Ilustracja interaktywna i/lub przedstawienia prezentacji przygotowanej przez zainteresowaną osobę (osoby). Po zakończeniu nauczyciele pyta o cechy charakterystyczne gotyku jako stylu architektonicznego. Uczniowie odpowiadają swobodnie na podstawie informacji z e‑materiału, prezentacji. Nauczyciel zachęca ich także, by odwołali się także do wspomnień z własnych podróży po Europie i Polsce. Jako podsumowanie dyskusji powinna powstać mapa myśli zawierająca cechy charakterystyczne architektury gotyckiej.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zadaje pytania: czy gotyk to styl, który może zachwycać? Co poruszało w nim szczególnie Stanisława Wyspiańskiego? Uczniowie odpowiadają swobodnie.

  2. Nauczyciel wyświetla wykład prof. Justyny Bajdy. Poleca uczniom, by wykonali indywidualnie polecenia 1 i 2 towarzyszące wykładowi. Weryfikuje poprawność odpowiedzi uczniów.

  3. Uczniowie oglądają zdjęcia i czytają fragmenty listów Stanisława Wyspiańskiego zamieszczone w sekcji „Ilustracja interaktywna”. Polecenia 1 i 2 i ćwiczenie 1 z tej sekcji uczniowie wykonują w parach, a nauczyciel może ocenić ich pracę.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje pytanie: jak interpretujecie określenie z tematu lekcji odnoszące się m.in. do Stanisława Wyspiańskiego: „młodopolscy Europejczycy”? Czy sztuka, architektura albo mówiąc szerzej: kultura daje nam, współczesnym Polakom, poczucie przynależności do Europy? Uczniowie wypowiadają się swobodnie.

  2. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Ilustracja interaktywna”.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćw. 2 z sekcji „Ilustracja interaktywna”.

Materiały pomocnicze:

  • Otto von Simpson, Katedra gotycka, Warszawa 1989.

  • Szczęsny Skibiński, Polskie katedry gotyckie, Poznań 1996.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film edukacyjny” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.