Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Młodopolscy Europejczycy – Stanisław Wyspiański na szlaku katedr francuskich
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
określa cel francuskiej podróży Wyspiańskiego w 1890 roku oraz źródła jego artystycznych fascynacji,
charakteryzuje budowle, które szczególnie interesowały artystę,
rozpoznaje cechy architektury gotyckiej na podstawie informacji z listów Wyspiańskiego oraz zdjęć,
redaguje list.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Młodopolscy Europejczycy – Stanisław Wyspiański na szlaku katedr francuskich”. Prosi uczestników o zapoznanie się z blokiem tekstowym oraz przejrzenie zdjęć z sekcji Ilustracja interaktywna. Zainteresowana osoba może przygotować dodatkową prezentację, w której przedstawi cechy stylu gotyckiego reprezentowanego w europejskich budowlach.
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się od wyświetlenia zdjęć z sekcji Ilustracja interaktywna i/lub przedstawienia prezentacji przygotowanej przez zainteresowaną osobę (osoby). Po zakończeniu nauczyciele pyta o cechy charakterystyczne gotyku jako stylu architektonicznego. Uczniowie odpowiadają swobodnie na podstawie informacji z e‑materiału, prezentacji. Nauczyciel zachęca ich także, by odwołali się także do wspomnień z własnych podróży po Europie i Polsce. Jako podsumowanie dyskusji powinna powstać mapa myśli zawierająca cechy charakterystyczne architektury gotyckiej.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje pytania: czy gotyk to styl, który może zachwycać? Co poruszało w nim szczególnie Stanisława Wyspiańskiego? Uczniowie odpowiadają swobodnie.
Nauczyciel wyświetla wykład prof. Justyny Bajdy. Poleca uczniom, by wykonali indywidualnie polecenia 1 i 2 towarzyszące wykładowi. Weryfikuje poprawność odpowiedzi uczniów.
Uczniowie oglądają zdjęcia i czytają fragmenty listów Stanisława Wyspiańskiego zamieszczone w sekcji „Ilustracja interaktywna”. Polecenia 1 i 2 i ćwiczenie 1 z tej sekcji uczniowie wykonują w parach, a nauczyciel może ocenić ich pracę.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytanie: jak interpretujecie określenie z tematu lekcji odnoszące się m.in. do Stanisława Wyspiańskiego: „młodopolscy Europejczycy”? Czy sztuka, architektura albo mówiąc szerzej: kultura daje nam, współczesnym Polakom, poczucie przynależności do Europy? Uczniowie wypowiadają się swobodnie.
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Ilustracja interaktywna”.
Praca domowa:
Wykonaj ćw. 2 z sekcji „Ilustracja interaktywna”.
Materiały pomocnicze:
Otto von Simpson, Katedra gotycka, Warszawa 1989.
Szczęsny Skibiński, Polskie katedry gotyckie, Poznań 1996.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film edukacyjny” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.