Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1
Na podstawie informacji zamieszczonych opisie mapy oraz fragmentów listów Stanisława Wyspiańskiego przeanalizuj szlak jego podróży we Francji. Wymień typ budowli, który interesował go najbardziej.
Na podstawie informacji zamieszczonych opisie mapy oraz fragmentów listów Stanisława Wyspiańskiego przeanalizuj szlak jego podróży we Francji. Wymień typ budowli, który interesował go najbardziej.
RgnRej5RoNBgO
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wymień, co oprócz architektury gotyckiej zachwycało Wyspiańskiego podczas jego podróży.

RGX751FBzp3dw
(Uzupełnij).
R1N604RcDjPgz1
Ilustracja przedstawia mapę Francji. Są na niej zaznaczone nazwy miejscowości: Paryż, Reims, Laon, Saint-Denis, Chartes, Rouen, Fècamp, Amiens. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. kościół Sainte-Chapelle w Paryżu „W samem środku Paryża St. Chapelle – kościółek gotycki, miniaturowo mały w porównaniu z Notre-Dame, – ale prześliczny wewnątrz –
dzieli się na dwa piętra – obydwa polichromowane – dolne ciemne, gdzie tylko wydobywają się na wierzch ze zmroku ogólnego – szeregi czerwonych kolumn i migocą na ścianach lilie andegaweńskie . –
[…]
Część górna – cudownie piękna – znajdujesz się jakby w jakimś czarodziejskim pałacu – –
olbrzymie okna zaledwie rozdzielone słupami […] okalają ją całą, a wszystkie kolorowe drgają tysiącem barw – żywych, silnych – które wszystkie zlewają się w jeden ton liliowy”

[List S. Wyspiańskiego do L. Rydla, z dn. 22 V 1890, Paryż, [w:] S. Wyspiański, Listy zebrane, t. 2: Listy Stanisława Wyspiańskiego do Lucjana Rydla, oprac. L. Płoszewski, M. Rydlowa, Kraków 1979, cz. 1, s. 39–40], 2. kościół Sainte-Chapelle w Paryżu 1
Dolny poziom kościoła
. Fotografia przedstawia wnętrze niewielkiego kościółka gotyckiego, polichromowanego, szeregi kolumn i okna pod sklepieniem. [CC-BY-SA-4.0; photo by Riggwelter]
, 3. kościół Sainte-Chapelle w Paryżu 2
Górny poziom kościoła
. Fotografia przedstawia wnętrze niewielkiego kościółka gotyckiego zdobionego ogromnymi wysokimi oknami. [CC-BY-SA-3.0; photo by Artmch]
, 4. Bazylika w Saint-Denis „zwiedziłem kiedyś S. Denis. –
jedzie się tak koleją 10 minut z Paryża – staje się w miasteczku dosyć znacznem na rozległość, gwarliwem, życiem handlarskiem, jak to jest naturalne w pobliżu takiego olbrzyma jak Paryż. –
Samo opactwo położone w śródmieściu. – niewielki placyk przed kościołem pozwala admirować fasadę – która ma zupełnie forteczny, obronny charakter, wieloma liniami poziomemi wprowadzonemi w grę. –
Cała fasada romańska z XII. wieku, reszta kościoła gotycka z epok następnych, od XIII do XVego wieku […]”

[List S. Wyspiańskiego do L. Rydla, z dn. 22 V 1890, Paryż, [w:] S. Wyspiański, Listy zebrane, t. 2: Listy Stanisława Wyspiańskiego do Lucjana Rydla, oprac. L. Płoszewski, M. Rydlowa, Kraków 1979, cz. 1, s. 38], 5. Bazylika w Saint-Denis
. Fotografia przedstawia bazylikę. Wysokie okna, rozeta nad ozdobnym portalem. Jedna wieża, po prawej stronie. [CC-BY-SA-4.0; photo by Thomas Clouet]
, 6. Katedra w Chartres „Żeby wyrazy mogły mieć barwy, słowa zdolne były wyrazić czucie i uniesienia na widok arcydzieł sztuki i piękna przyrody, zdania doborem dźwięku oddać głos – i gdyby myśl starczyła za słowa, a nie potrzeba było przedmiotu pośredniego – toby to może jakoś wszystko w opisie takim wyglądało, ale tak to będzie tylko notatka, do której obecnie z góry co opisuję, ale do której z chęcią bym wrócił, gdy mi przyjdzie stąd przenieść się gdzie indziej – […]”

[List S. Wyspiańskiego do L. Rydla, z dn. 8 VI 1890, Chartres, [w:] S. Wyspiański, Listy zebrane, t. 2: Listy Stanisława Wyspiańskiego do Lucjana Rydla, oprac. L. Płoszewski, M. Rydlowa, Kraków 1979, cz. 1, s. 50.], 7. Katedra w Chartres
. Fotografia przedstawia krzyżowo-żebrowe sklepienie katedry. [CC BY-SA 2.0; photo by MMensler]
, 8. Katedra w Chartres
. Fotografia przedstawia wnętrze katedry. Uwagę zwraca sklepienie, ogromne okna i kolumny. [CC BY-SA 3.0; photo by Julien Chatelain]
, 9. Katedra w Rouen „Katedra już z daleka zwraca uwagę masą linii pionowych – wieża jedna rozwalona – druga zakryta kopułką – styl bardzo wybujały, przesadny w zdobności i liniach giętych w dekoracji portalu. – budowa ukończona w XVII wieku – nosi na sobie dziwną cechę charakterystyczną połączenia wybujałości dwu stylów – które się nieźle zresztą harmonizują.”

[List S. Wyspiańskiego do L. Rydla, z dn. 22 V 1890, Paryż, [w:] S. Wyspiański, Listy zebrane, t. 2: Listy Stanisława Wyspiańskiego do Lucjana Rydla, oprac. L. Płoszewski, M. Rydlowa, Kraków 1979, cz. 1, s. 64], 10. Katedra w Rouen
. Fotografia przedstawia bogato zdobioną katedrę. Jej charakterystyczną cechą są dwie różnej wysokości wieże oraz portal z kunsztowną rzeźbą. [CC BY-SA 3.0; photo by Julien Chatelain]
, 11. Kościół St-Etienne w Fécamp „[…] do Fécamp przyjeżdża się o godzinie 12tej – zanocowałem w Fécamp – rano zwiedziłem prędko dwa kościoły – z których jeden jest olbrzymią i wspaniałą katedrą z XIII wieku – i pobiegłem nad brzeg zobaczyć – … morze – […]”

[List S. Wyspiańskiego do L. Rydla, z dn. 22 V 1890, Paryż, [w:] S. Wyspiański, Listy zebrane, t. 2: Listy Stanisława Wyspiańskiego do Lucjana Rydla, oprac. L. Płoszewski, M. Rydlowa, Kraków 1979, cz. 1, s. 86], 12. Kościół St-Etienne w Fécamp
. Fotografia przedstawia olbrzymi gotycki kościół. Uwagę zwraca bogato zdobiony portal i liczne wieżyczki. [CC BY-SA 2.0; photo by Jean-Pol GRANDMONT]
, 13. Katedra w Amiens „Amiens.
z kolei, z dworca, leci się naturalnie wprost do katedry – wpada ku niej przez pierwszą lepszą ulicę i poczyna się rozpatrywać i patrzeć. –
na bogatą absydę, obrosłą gromadą kaplic, ujętą łukami szkarp ze wszystkich stron, jakby licznemi łapami kraba, – z wielą rzeźb na wystawkach, gdzie i smoki i biskupi i jakieś dziwolągi bez nazwy. – przez otwartą bramę fasady dekoratywnej transseptu widzi się już to wysokie wnętrze – piętrzące się i jasne bogatem oświetleniem – i przeciwległą ścianę z przepysznem tysiącem barw rojących się w róży okiennej.”

[List S. Wyspiańskiego do L. Rydla, z dn. 22 V 1890, Paryż, [w:] S. Wyspiański, Listy zebrane, t. 2: Listy Stanisława Wyspiańskiego do Lucjana Rydla, oprac. L. Płoszewski, M. Rydlowa, Kraków 1979, cz. 1, s. 96], 14. Katedra w Amiens
. Fotografia przedstawia wnętrze katedry. Uwagę zwraca sklepienie, ogromne okna i kolumny. [Photo by DAVID ILIFF. License: CC BY-SA 3.0]
, 15. Katedra w Amiens
. Fotografia przedstawia pejzaż miejski z lotu ptaka. Centralnym punktem zdjęcia jest gotycka katedra. [CC BY-SA 4.0, photo by BB 22385]
, 16. Katedra w Laon „Laon wcale interesujące bo nie tylko katedra ale główna część miasta rozłożona na górze dominuje nad daleką okolicą – na górze wysokiej, opadającej stromo – pod katedrę idzie się uciążliwą – długą dróżką schodową, ale za to widok co chwila dalszy i przyjemniejszy – na pola – łąki – wzgórza…”

[List S. Wyspiańskiego do L. Rydla, z dn. 22 V 1890, Paryż, [w:] S. Wyspiański, Listy zebrane, t. 2: Listy Stanisława Wyspiańskiego do Lucjana Rydla, oprac. L. Płoszewski, M. Rydlowa, Kraków 1979, cz. 1, s. 124], 17. Katedra w Laon
. Fotografia przedstawia katedrę stojącą w oddali. [CC-BY-SA-3.0, photo by Chatsam]
, 18. Katedra w Reims „Reims.
niecierpliwie przebiegałem ulice miasta nieznanego – dążąc pod katedrę a drżąc obawą żeby nie rozczarowała mię rzeczywistość ani choć trochę ujęła z tego cudu wymarzonego – chciałem żeby była tak uroczą, jak sny o niej – żeby ją można pokochać, jak marzenie o niej – tak uklęknąć przed nią, jak przed bogiem.”

[List S. Wyspiańskiego do L. Rydla, z dn. 22 V 1890, Paryż, [w:] S. Wyspiański, Listy zebrane, t. 2: Listy Stanisława Wyspiańskiego do Lucjana Rydla, oprac. L. Płoszewski, M. Rydlowa, Kraków 1979, cz. 1, s. 126], 19. Katedra w Reims
. Fotografia przedstawia pejzaż miejski. Na pierwszym planie asfaltowa ulica, po bokach zaparkowane samochody i rosnące drzewa, na wprost front katedry. Katedra bogato zdobiona, ostrołukowe portale, rozety, ogromne okna, strzeliste wieże. [CC-BY-SA-2.5, photo by Ludovic Péron]
, 20. Katedra w Reims
. Fotografia przedstawia wnętrze katedry. Uwaga obserwującego skierowana jest w górę, na krzyżowo-żebrowe sklepienie, ogromne okna i dalej na rozetę oraz kolumny. [CC-BY-SA-4.0, photo by Louis-Kenzo Cahier]
.
RmX8230YhCc7y
Ćwiczenie 1
Na podstawie informacji zamieszczonych w sekcji Przeczytaj oraz w multimediach określ prawdziwość poniższych stwierdzeń. Stanisław Wyspiański wyjechał za granicę tylko raz, w 1890 roku. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Podróż artysty do Francji miała charakter typowo turystyczny. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Moda na gotyk powróciła do Europy Północnej już w połowie XVIII wieku. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Żebro krzyżowe, łuk oporowy, szkarpa – to elementy konstrukcyjne architektury gotyckiej. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Wyspiański wyruszył w swoją zagraniczną podróż szlakiem najpiękniejszych sakralnych budowli gotyckich. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ
1
Ćwiczenie 2
W dostępnych ci źródłach poszukaj informacji o prezentowanych w lekcji katedrach francuskich i opisz swoje spotkanie z budowlą w formie listu wysłanego z podróży do bliskiej ci osoby. W liście nawiąż do słów Stanisława Wyspiańskiego na temat wybranej przez ciebie budowli.
W dostępnych ci źródłach poszukaj informacji o prezentowanych w lekcji katedrach francuskich i opisz swoje spotkanie z budowlą w formie listu wysłanego z podróży do bliskiej ci osoby. W liście nawiąż do słów Stanisława Wyspiańskiego na temat wybranej przez ciebie budowli.
R1EDU6Ijizfos
(Uzupełnij).