Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przekształcanie równoważne nierówności
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje definicję nierówności równoważnych
rozpoznaje nierówności równoważne
dopisuje nierówności równoważne do danych nierówności
wykorzystuje twierdzenia o nierównościach równoważnych do rozwiązywania nierówności
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem infografiki
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie wiadomości związanych z rozwiązywaniem równań metodą równań równoważnych.
Uczniowie powinni też przypomnieć sobie w domu sposób rozwiązywania prostych nierówności.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają sobie w grupach wiadomości i umiejętności związane z rozwiązywaniem równań metodą równań równoważnych.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj”.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają infografikę i konsultują wykonania poleceń umieszczonych pod infografiką.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 - 6.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 7, 8.
Materiały pomocnicze:
Rozwiązywanie nierówności liniowych metodą nierówności równoważnychRozwiązywanie nierówności liniowych metodą nierówności równoważnych
Wskazówki metodyczne:
Multimedium może być wykorzystane przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania mapy myśli dotyczącej twierdzeń o nierównościach równoważnych.