Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Analizujemy siłę oddziaływania dwóch długich przewodników prostoliniowych |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony IX. Magnetyzm. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, co to jest siła elektrodynamiczna? Uczniowie odpowiadają, że jest to siła działająca na przewodnik z prądem w polu magnetycznym. Następnie nauczyciel stawia problem: Co będzie się działo z luźnymi przewodnikami, gdy ustawimy je równolegle i przepuścimy przez nie prąd w tym samym kierunku? Pokazuje eksperyment w pracowni, albo film na YouTube, ewentualnie zdjęcia, takie jak w części „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Po obejrzeniu eksperymentu lub filmu, uczniowie odpowiadają na postawione pytanie. Nauczyciel zwraca uwagę, że przewodniki z prądem znajdują się w polu magnetycznym wytworzonym przez inne przewodniki. Prosi uczniów o przypomnienie, w jaki sposób wyznacza się kierunek i zwrot siły elektrodynamicznej. Uczniowie stosują tę wiedzę do wyznaczenia kierunku siły działającej na jeden przewodnik w polu drugiego. Następnie nauczyciel wspólnie z uczniami wyprowadza wyrażenie opisujące wartość tej siły. Uczniowie wspólnie z nauczycielem oglądają samouczek, co można potraktować jako wspólnie rozwiązywane zadanie. Można je rozszerzyć o wyznaczenie wartości siły wypadkowej działającej na ramkę. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują zadania: 4, 5, 6 i 7 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. Na podstawie wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji: 1, 2, 3 i 8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Samouczek może być też zastosowany jako praca domowa, utrwalająca treści, z którymi uczeń zapoznał się na lekcji. |