Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Analizujemy siłę oddziaływania dwóch długich przewodników prostoliniowych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne, wykonuje graficznie działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, rozkładanie na składowe);
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;

IX. Magnetyzm. Uczeń:
6) analizuje siłę oddziaływania dwóch długich przewodników prostoliniowych; posługuje się definicją ampera.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśni, dlaczego przewodniki z prądem ze sobą oddziałują;

  2. obliczy wartość siły, z jaką oddziałują przewodniki równoległe;

  3. określi, kiedy siła oddziaływania dwóch przewodników jest przyciągająca, a kiedy odpychająca;

  4. zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, co to jest siła elektrodynamiczna? Uczniowie odpowiadają, że jest to siła działająca na przewodnik z prądem w polu magnetycznym. Następnie nauczyciel stawia problem: Co będzie się działo z luźnymi przewodnikami, gdy ustawimy je równolegle i przepuścimy przez nie prąd w tym samym kierunku? Pokazuje eksperyment w pracowni, albo film na YouTube, ewentualnie zdjęcia, takie jak w części „Czy to nie ciekawe?”.

Faza realizacyjna:

Po obejrzeniu eksperymentu lub filmu, uczniowie odpowiadają na postawione pytanie. Nauczyciel zwraca uwagę, że przewodniki z prądem znajdują się w polu magnetycznym wytworzonym przez inne przewodniki. Prosi uczniów o przypomnienie, w jaki sposób wyznacza się kierunek i zwrot siły elektrodynamicznej. Uczniowie stosują tę wiedzę do wyznaczenia kierunku siły działającej na jeden przewodnik w polu drugiego. Następnie nauczyciel wspólnie z uczniami wyprowadza wyrażenie opisujące wartość tej siły.

Uczniowie wspólnie z nauczycielem oglądają samouczek, co można potraktować jako wspólnie rozwiązywane zadanie. Można je rozszerzyć o wyznaczenie wartości siły wypadkowej działającej na ramkę.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują zadania: 4, 5, 6 i 7 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. Na podstawie wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji: 1, 2, 3 i 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Samouczek może być też zastosowany jako praca domowa, utrwalająca treści, z którymi uczeń zapoznał się na lekcji.